Olimpiadele scolare reprezinta spatiul optim pentru valorizarea unor premise favorabile innascute sau a unor capitaluri culturale sau de cunostinte dobandite, pe care le au unii elevi, carora scoala moderna trebuie sa le ofere un program de educatie rafinat, particularizat si diversificat.
Acest volum este destinat elevilor de gimnaziu capabili de performanta la limba si literatura romana. Cele 40 de teste (cate zece pentru fiecare clasa) au fost gandite conform noii structuri a subiectelor pentru Olimpiada de limba si literatura romana, oferind posibile contexte de exersare a continuturilor si competentelor specifice, prevazute de programa scolara in vigoare, derivate din competentele generale 3 si 4, care vizeaza comunicarea scrisa (receptarea mesajului scris si producerea de mesaje scrise). Ele sunt modele de lucru care au drept scop familiarizarea elevilor cu modalitatea organizarii concursului, cu programa de concurs, cu exigentele noii structuri a subiectelor, formularile itemilor fiind facute explicit, pentm a dirija invatarea.
Variantele din concurs vor raspunde nevoii de a elibera de clisee practicile educative, nuantand si potentand foi inularile obisnuite de la evaluarile nationale, oferind astfel olimpicului — elevul cu inclinatie nativa spre studiu, posesor al unei culturi umaniste corespunzatoare varstei, care se foloseste de competitie pentru a-si ascuti puterea de adaptare la situatii noi de viata — sansa de a-si valorifica aptitudinile intelectuale si competentele dobandite.