Ajutorul public judiciar lato sensu (formulare menita sa includa și facilitațile la plata taxelor judiciare de timbru ce pot fi acordate persoanelor juridice) este o tema majora, frecvent întâlnita în procesele civile, deci de interes practic și deosebit de ofertanta din perspectiva sumedeniei de dificultați de interpretare și aplicare pe care le presupune.
Este neîndeajuns de bine disecata în doctrina noastra; este mai mereu omisa de facultațile de drept de la noi, interesul scazut pentru aceasta problematica fiind vizibil și din perspectiva timpului insuficient alocat pentru studiu și aprofundare, inclusiv prin activitați de seminar practice specifice.
În egala masura, cadrul reglementar intern lacunar și competența oricarei instanțe non-penale de a soluționa cereri de acordare a ajutorului public judiciar și a facilitaților la plata taxelor judiciare de timbru, împreuna cu cererea corespunzatoare de reexaminare, dublate de împrejurarea ca legalitatea soluționarii acestei cereri nu poate fi analizata la nivelul instanței superioare (desigur, atunci când aceasta ar exista), genereaza o inevitabila impredictibilitate și inconsecvența judiciara în privința interpretarii și aplicarii normelor juridice specifice.
La acestea se adauga pasivitatea statului sub aspectul informarii prealabile a posibilului solicitant cu privire la ajutorul public judiciar și presupunerea nerealista a cunoașterii legii de catre oricine, motive pentru care justițiabilul neinițiat în materie juridica are cel mai mult de suferit: nu înțelege ce înseamna ajutorul public judiciar, nu știe care este actul normativ și care sunt dispozițiile aplicabile cazului sau, de unde se poate informa, nu cunoaște ce beneficii îi pot fi acordate, în ce condiții le poate primi, cum sa redacteze cererea, în ce termen, ce se întâmpla daca nu formuleaza cererea în termen, care sunt acele documente pe care trebuie sa le ceara și sa le obțina, de unde trebuie sa le solicite și unde anume trebuie sa le depuna, daca și în ce condiții poate face ceva în cazul în care i se respinge cererea. Toate aceste ambiguitați de informare și de înțelegere și multe altele de acest tip reprezinta slabiciuni ale sistemului care vulnerabilizeaza înca de la început acest tip de solicitant în navigarea sistemului de ajutor public judiciar.
DESPRE LUCRARE
Lucrarea identifica și abordeaza frontal dificultațile practice ale unicului mecanism din dreptul nostru de moderare judiciara a cuantumului taxei judiciare de timbru (stabilite în mod definitiv), pe doua culoare reglementare – doctrinar și jurisprudențial, i.e. unul european al drepturilor omului și unul de drept intern (român și strain).
Lucrarea vine în întâmpinarea justițiabilului neinițiat care urmarește sa formuleze o cerere de ajutor public judiciar: îi faciliteaza accesul la cunoaștere dispersând ceața din comunicarile de la instanța în materie și din textele deosebit de tehnice ale legii (descurajante pentru ca pot da senzația ca nu pot fi patrunse) și îl ajuta sa înțeleaga ce are de facut, cum trebuie sa faca, în ce termene și în ce condiții. Solicitantul experimentat, pe de o parte, și mandatarul avocat și judecatorul, pe de alta parte, au la dispoziție analiza aprofundata a problemelor de drept frecvent întâlnite, slab iluminate anterior sub aspectul rezolvarii lor, împreuna cu propuneri de soluții consistent și convingator motivate, capitonate cu argumente jurisprudențiale particularizate preluate din practica instanței europene.
Peste 1.200 de surse bibliografice, dintre care aproximativ 140 de hotarâri nepublicate, din propria cazuistica ori obținute grație unor demersuri proprii și peste 15 raspunsuri ale instanțelor de judecata, autoritaților publice ori societaților de asigurare la adresele autorului sunt valorificate onest și echidistant. Acestea zugravesc o imagine noua, actuala, originala – în care prejudecațile juridice și platitudinile sunt lasate în plan secund și perspectiva unghiului mort împinsa mai în fața –, de ce nu, chiar transformatoare a materiei tratate, cu toate cangrenele și lacunele sale jurisprudențiale ori de înzestrare normativa. Bogația și diversitatea surselor releva profunzimea și anvergura analizei, iar substanțialul aport aplicativ are aptitudinea de a transforma lucrarea într-un veritabil ghid de bune practici în materia ajutorului public judiciar.
Abordarea este una deopotriva (i) inovativ integratoare prin prisma reunirii în același volum a taxelor judiciare de timbru, a ajutorului public judiciar împreuna cu facilitațile la plata taxelor și a dreptului de acces la o instanța și (ii) interdisciplinara, valorificând materii precum dreptul european al drepturilor omului, dreptul procesual civil, dreptul comparat, dreptul fiscal și dreptul constituțional.
PUNCTE FORTE
- analizeaza critic, diseca și proceseaza (i) cazuistica relevanta a Curții Europene a Drepturilor Omului în materia examinata (inclusiv cea mai puțin accesibila publicului juridic) pentru a identifica standardul convențional în privința problemelor de drept și faciliteaza preluarea (acestei jurisprudențe) în plan intern și (ii) jurisprudența instanțelor noastre de judecata;
- examineaza comparativ reguli, mecanisme și instituții analoage din alte sisteme de drept moderne, astfel cum sunt acestea reflectate în doctrina și eventual în jurisprudența relevanta prin raportare la particularitațile schemei noastre de ajutor public judiciar și, astfel, analizeaza eventualul câștig reglementar ce ar putea fi adus de pe urma unui eventual „transplant” în dreptul românesc;
- propune chei proprii de interpretare argumentate a jurisprudenței Curții EDO (îndeosebi a celei din cauzele contra României), în cazurile în care instanța europeana nu a oferit explicații pentru ca nu a dorit, pentru ca nu a gasit necesar sa procedeze în acest mod ori pentru ca acest rol revenea interpretului;
- definește înca de la început termenii cheie frecvent întrebuințați din considerente de accesibilitate, de familiarizare a lectorului și de situare a autorului fața de acești termeni;
- tinde sa întrebuințeze un limbaj ușor de înțeles și o compartimentare accesibila chiar și unui justițiabil neinițiat în materie juridica;
- ofera diagnostice juridice pentru problemele de drept controversate;
- propune rezolvari cu dubla raportare convenționala și de drept intern și cu dubla stratificare a raționamentelor, a perspectivelor de analiza și a argumentelor;
- extrage, din jurisprudența Curții EDO, principiile de evaluare a situației personale a solicitantului care stau la baza acordarii ajutorului public judiciar;
- foreaza în jurisprudența Curții EDO pentru a identifica, extrage, inventaria și analiza de o maniera aprofundata criteriile concrete de evaluare a taxelor judiciare de timbru din perspectiva cererii de ajutor public judiciar lato sensu (nelimitate la cele redate repetitiv de instanța europeana în bine cunoscuta și sudata sa formula jurisprudențiala), compatibile cu sistemul nostru de drept, cu atribuirea corespunzatoare a unor denumiri sugestive, personalizate;
- puncteaza prima analiza riguroasa a plauzibilitații și a eventualului transplant în dreptul nostru a criteriului șanselor de succes al demersului judiciar pentru care solicitantul cere ajutorul public judiciar lato sensu, pornind de la jurisprudența organelor Convenției și a legislațiilor statelor moderne (în care este expres reglementat un asemenea de criteriu);
- repune în discuție argumentat actualitatea concepției conform careia exista în sistemul nostru de drept un principiu al gratuitații procesului civil;
- propune un protocol procesual de obținere de catre instanța a documentelor și/sau a informațiilor de la solicitant, prealabil unei eventuale respingeri a cererii de ajutor public judiciar, care sa țina seama de exigențele principiului umanismului;
- analizeaza argumentat masura în care componente ale patrimoniului solicitantului de tipul economiilor și ratelor de credit se preteaza la includerea, dupa caz, în elementele de pasiv ori de activ, pentru a putea stabili cât mai fidel suma reala de care dispune solicitantul pentru achitarea taxei judiciare de timbru;
- analizeaza spinoasa problematica a acordarii scutirii la plata persoanelor juridice ca posibila facilitate la plata taxelor judiciare de timbru care sa poata fi acordata de instanța de judecata, în bine-cunoscutul context neprielnic al lipsei unei reglementari interne în acest sens, însa printr-o aprofundata raportare la jurisprudența relevanta a Curții Europene a Drepturilor Omului, propunând argumentat o soluție grefata pe o ruta jurisprudențiala noua, curajoasa, ieșita din calapod, favorabila dreptului de acces la o instanța;
- identifica un set de criterii necesare pentru a se putea face diferența între formele concrete de acordare a ajutorului public judiciar cu privire la plata taxelor judiciare de timbru;
- analizeaza legalitatea practicii minoritare a unor instanțe de a solicita depunerea la dosar a dovezii de plata a ratelor eșalonate, împreuna cu efectele juridice ale neconformarii;
- analizeaza ceea ce s-ar putea face pentru creșterea în viitor a eficienței sistemului de ajutor public judiciar și propune soluții cât se poate de concrete de ajustare a legislației în materie în scopul îmbunatațirii sale, ce pot fi oricând surse de inspirație pentru legiuitor, de tipul:
Ømijloacelor de atenuare a poziției deosebit de fragile a solicitantului de ajutor public judiciar neinițiat în materie juridica, în direcția creșterii gradului de diseminare a informațiilor cu privire la ajutorul public judiciar, pentru a aduce mai aproape acest tip de solicitant de mecanismul legal și pentru a-l familiariza cu acest mecanism;
Øcreșterii pragurilor fixe de eligibilitate financiara din materia ajutorului public judiciar, ca urmare a unei analize fundamentate teoretic și cu evaluarea subsecventa a impactului practic, prin raportare matematica la soluțiile din alte 18 legislații europene;
Øidentificarii unei metodologii unitare de determinare a elementelor de calcul ale veniturilor și ale cheltuielilor solicitantului;
Øreglementarii exprese a mecanismului finanțarilor private și a încurajarii subscrierii în practica a asigurarilor de protecție juridica.
PUBLICUL ȚINTA
- avocați litiganți care se confrunta inevitabil cu formularea unei cereri de ajutor public judiciar lato sensu și, dupa caz, a cererii corespunzatoare de reexaminare;
- judecatori ca factori decidenți cu privire la cererea de ajutor public judiciar și la cererea corespunzatoare de reexaminare;
- cursanți INPPA, auditorii INM;
- justițiabilii neinițiați (e.g., solicitanți de ajutor public judiciar) care își doresc sa înțeleaga (mai bine) mecanismele, normele și practicile în domeniu și, astfel, sa aiba o imagine ceva mai clara a problemelor de drept care pot aparea și a rezolvarilor acestora;
- cercetatorii din domeniul juridic;
- orice alte persoane își doresc sa achiziționeze sau sa își îmbogațeasca cunoștințele în domeniu (e.g., studenți, masteranzi, doctoranzi).
DESPRE AUTOR: Liviu-Alexandru Viorel este doctor în drept, avocat pledant de peste 15 ani, conducator de seminare la Facultatea de Drept a Universitații „Nicolae Titulescu”, formator titular la Institutul Național pentru Pregatirea și Perfecționarea Avocaților, cercetator experimentat, autor sau coautor a 4 carți juridice și a peste 40 de articole juridice, lector la conferințe sau dezbateri juridice.