Se alatura cam prea des vorbele carte si dialog; mai mereu, cartea este un monolog al unuia ce are (sau nu) ceva de spus catre altii care vor, sau trebuie, sau sunt impinsi de intamplare.
Sustinem ca aceasta carte (si suratele ei) este un dialog. Autorul are multe de spus si stie cum sa le spuna: de decenii el slefuieste nestemate pentru alte nestemate: cizeleaza probleme pentru adolescenti ce pot si vor sa lase mintile lor iscoditoare si insetate sa patrunda si sa cuprinda matematica. Pentru a lucra asemenea nestemate trebuie sa stii sa vezi - dincolo de zguri sterile - lacuri si scantei, mari si aurore ce le innobileaza. Mai stie autorul cum sa monteze problemele nestemate in culegeri = poteci si trepte spre tarile matematicii. Tot el, stie sa monteze nestematele de elevi in grupuri potrivite calauzirii pe poteci relevante si pe trepte prielnice pornirii de zboruri.
La marile expozitii matematice ale elevilor, olimpiade sau concursuri interjudetene, elevii sai acapareaza mai toate premiile. Despre trei asemenea diamante solitare trebuie sa vorbim mai adanc: Cezar Chirila, Ioana Mihailescu si Daniel Hurmuz elevi ai mesterului din Botosani Artur Balauca. Prefatatorul a avut sansa de a-i pretui in diverse lumini si satisfactia de a-i vedea – la distanta de doi ani a varstelor lor - cucerind aurul competitiei balcanice de juniori. Taria acestor diamante vine si din carti ale colegului Balauca, strabatute de ei in lung si in lat. Pentru aceasta carte (si pentru vecinele ei de raft de librarie sau biblioteca) Cezar, Ioana si Daniel sunt mesteri cizelatori. S-a cumpanit daca sa li se zica autori; este mai potrivit sa se spuna ca din ucenici au devenit calfe, zidari de carte, mesteri, asistenti ai profesorului. Este drept sa ne amintim de ceva mai varstnicul lor coleg, Daniel Moldovan, din alt umar al tarii, Clujul, si el medaliat la o balcaniada de juniori. Nu 1-a avut profesor pe Artur Balauca la clasa, ci doar la loturi de juniori prin Buciumul Iasilor. Dupa ce a sorbit in vreme din culegerile mesterului, a zamislit de unul singur trei carti pentru elevi, indreptatindu-si numele de autor. Prefatatorul nu gaseste disonante intre numirile de mester cizelator si autor, ci doar potriviri de cuvinte pentru activitati consonante.
Se stie bine dar repetarea este aici cu folos: nestematele de elevi descopar in nestematele de probleme straluciri ascunse dar profunde. Mesterul are privilegiul, sarguinta, priceperea si intelepciunea de a se apleca asupra rezonantelor dintre nestemate, sa le recizeleze si remonteze in noi culegeri. Circumscriem faptuirile sale zicand ca ii invata pe elevi (nu doar din clasele sale) sa aleaga, sa pretuiasca si sa cizeleze probleme la care sunt un pic co-autori. Este dreptul cititorilor sa aprecieze daca potrivirile de cuvinte carte - dialog si autor - mester cizelator sunt aici oportune. Poate alte carti, nascande din acestea, ne vor ajuta sa gasim vorbe mai adecvate.