Volum apărut cu sprijinul ARCUB. Centrul Cultural al Municipiului București
Arta rezistenței de Milo Rau nu este doar o colecție de eseuri și interviuri, ci o invitație la reflecție asupra modului în care teatrul devine un spațiu al responsabilității — un loc unde estetica și angajamentul politic nu se exclud, ci se întretaie, iar reprezentarea violenței devine necesară pentru a ne reaminti cine suntem și pentru a ne pregăti pentru o lume mai pașnică.
Volumul reunește texte în care Rau își analizează moștenirea intelectuală — de la Hannah Arendt la formele actuale ale realismului global — și arată cum aceasta se traduce în practică: în spectacole, filme, procese, întâlniri artistice și colaborări internaționale. Un dialog amplu cu criticul de teatru Marijn Lems dezvăluie proiecte concrete, dar și visuri despre un teatru care nu doar reflectă realitatea, ci o transformă, din Rwanda până în Irak, și din Amazonia braziliană până în Elveția și Belgia.
Prefața semnată de Sibylle Berg plasează creația lui Milo Rau în istoria artei politice, subliniind rolul teatrului în confruntarea cu fragilitatea socială și morală a prezentului.
Între manifest și confesiune, acest volum ne amintește că teatrul este, în cele din urmă, o artă care ne permite să trăim acolo unde revoluțiile au eșuat, dar și un loc în care comunitatea se reinventează, iar ficțiunea devine gest politic.
Milo Rau este regizor, dramaturg și teoretician elvețian, cunoscut pentru spectacolele sale internaționale și filmele care îmbină documentarul, arta politică și ritualul colectiv. Prin proiectele sale radicale, precum Tribunalul Congo, Oreste la Mosul sau Ultimele ore ale lui Ceaușescu, Rau transformă teatrul într-un spațiu al confruntării etice și al reflecției asupra realității contemporane. Este inițiator și semnatar al Manifestului de la Gent și, până în 2024, a fost directorul artistic al Teatrul Național din Gent (NTGent), Belgia.
