Lucrarea compartimentata pe capitole, pe unitati de invatare si chiar pe lectii grupeaza elementele de continut ale programei scolare actuale cu respectarea logicii interne de dezvoltare a conceptelor matematice si ofera atat elevilor, cat si profesorilor lor un volum de exercitii si probleme pe cat de variate, pe atat de originale, care au menirea sa-i ajute in abordarea si completarea manualelor alternative care sunt depasite de actuala programa scolara. Intentia declarata a autorilor este de a se alinia programei actuale, iar lucrarea se constituie intr-un auxiliar ales de colegul nostru „ratacit“, poate, printre atatea culegeri de probleme, grupate dupa anul sau locul in care au fost propuse.
Lucrarea constituie un suport eficient pentru profesori, elevi si parinti pentru o evaluare si o autoevaluare cat mai obiectiva, de aceea fiecare exercitiu si problema are specificata nota corespunzatoare.
Pentru fiecare capitol si unitate de invatare au fost selectate probleme semnificative, acordandu-se o atentie sporita pentru acele capitole in care manualele alternative sunt deficitare.
Structura problemelor contribuie la utilizarea lucrarii ca un instrument eficient de lucru in tratarea diferentiata a elevilor in functie de posibilitatile intelectuale ale fiecaruia si de interesul manifestat pentru studiul matematicii. S-a optat pentru probleme semnificative si eficiente, atat pentru consolidarea cunostintelor in diferite etape, cat si pentru pregatirea testelor de evaluare curenta, semestriala sau finala.
Numeroase probleme cer modelarea matematica a unor fenomene din lumea inconjuratoare, probleme care lipsesc din culegerile actuale si au un rol important in formarea matematica a elevilor in vederea abordarii altor discipline scolare.
Pentru formarea competentelor europene specifice studiului matematicii in gimnaziu, lucrarea a fost astfel conceputa incat sa contribuie la formarea obisnuintei elevilor de a apela la concepte si metode matematice in abordarea unor situatii cotidiene sau pentru rezolvarea unor probleme practice.
Lucrarea prezinta 25 de teme de sinteza care contin consideratii teoretice la notiunile de baza ale programei ce pot fi utilizate la sistematizarea cunostintelor cat si in activitatile optionale precum si numeroase modele de probleme rezolvate si comentate.
De asemenea, lucrarea cuprinde 24 modele de teste respectand criteriile de notare pentru aprofundarea cunostintelor si recapitularea pentru teza precum si 4 variante pentru lucrarea scrisa pe semestrul I si 4 variante pentru lucrarea scrisa pe semestrul al II-lea, subiectele date la Evaluarea Nationala in perioada 2014-2016; se obtin: 40 de puncte din itemi de nota 5; cate 20 de puncte din itemi de nota 7, respectiv 9; 10 puncte din itemi de nota 10 si 10 puncte se acorda din oficiu. Dupa prezentarea enunturilor problemelor propuse urmeaza solutii si comentarii. In general solutiile prezentate nu sunt exhaustive, lasand posibilitatea utilizatorului de a contribui efectiv la completari. Suntem recunoscatori si adresam multumirile noastre tuturor colaboratorilor, pentru observatiile, sfaturile si recomandarile de care am beneficiat in redactarea lucrarii.