- Activități variate de învățare prin descoperire: observații, investigații, măsurători, documentare, colectare și interpretare de informații.
- Experimente virtuale.
- Toate tipurile de itemi pentru evaluare.
- Explicarea clară a conceptelor cheie într-un mod intuitiv.
Manualul de biologie pentru clasa a V-a are o abordare didactică cu accent pe descoperirea și explorarea noțiunilor noi, susținând tranziția de la ciclul primar la cel gimnazial.
Activitățile de învățare, care au la bază suporturi intuitive extrem de variate, sugerează modalități prin care pot fi exersate și formate competențele specifice disciplinei, elevii fiind puși în situația de a aplica în noi contexte cunoștințele dobândite în cadrul lecției.
La concepția manualului s-au luat în considerare numărul de ore prevăzute de programa școlară și procentul de 75% alocat formării competențelor specifice, restul de 25% reprezentând timp la dispoziția cadrului didactic.
Manualul de biologie este conceput pentru elev, centrat pe posibilitățile sale, transformându-l în subiect activ al învățării, oferindu-i posibilitatea de a descoperi sistemele biologice, procesele și fenomenele caracteristice factorilor biotici și abiotici. S-a avut în vedere dezvoltarea creativității, a spiritului de investigație, dar și a celui de echipă.
Manualul de biologie are prevăzute pagini pentru explicarea conceptelor-cheie din lecții, facilitând astfel înțelegerea noțiunilor prezentate.
Prin procesul de predare-învățare-evaluare, unitățile de învățare oferă elevilor contexte de familiarizare cu noțiunile noi, de consolidare a deprinderilor și a abilităților, de evaluare și autoevaluare a capacităților proprii în vederea dobândirii competențelor specifice.
În construirea instrumentelor de evaluare s-a avut în vedere utilizarea tuturor tipurilor de itemi, ținând cont de specificul competențelor de evaluat.
Varianta digitală este interactivă și concepută într-o formă atractivă care să-l stimuleze pe elev spre studierea disciplinei. Este similară variantei tipărite a manualului, respectând conținutul științific, ordinea temelor și stilul grafic.
Secvențele de învățare propun elevului implicarea în activități de cercetare prin: observații, investigații, măsurători, documentare, colectare și interpretare de informații, dar și în realizarea de activități practice, experimente.