Pandemia, izbucnită pe neașteptate, ne-a luat prin surprindere în anul 2020, toate sistemele de oriunde fiind afectate. A fost începutul unui fenomen global care avea să se întindă pe o perioadă lungă și dificilă.
Lucrarea „Cartea învățământului la distanță” pleacă de la premisa că ceea ce s-a întâmplat în anul școlar 2019-2020 a fost o soluție rapidă construită din necesitate. „Ca să fie clar: predarea în timpul pandemiei din 2020 nu a fost deloc învățământ la distanță. Nu a fost nici școlarizare la domiciliu, aceasta fiind o opțiune exercitată de părinți pentru anumite motive (de exemplu, religie, nemulțumire față de școala publică). A fost pedagogie de criză.” (p. 1)
Autorii lucrării ne propun numeroase soluții și instrumente de lucru pentru a iniția și coordona învățarea la distanță a elevilor noștri. Avantajul acestora este că au trecut toate testul aplicabilității la clasă. Lucrarea „Cartea învățământului la distanță” cuprinde două planuri distincte care se completează și susțin reciproc: textul scris și numeroase materiale video (61 filme) care explicitează și întăresc ideile de bază ale lucrării dând soluții teoretice și reflecții ale cadrelor didactice în urma aplicării sugestiilor autorilor.
Toate acestea dau cititorilor posibilitatea de a alege ceea ce s-ar potrivi specificului fiecărei clase, de la primii ani de școală (care în unele țări începe înainte de 6 ani) până la finalul liceului. Multe dintre instrumentele propuse în lucrare pot fi de asemenea descărcate de pe pagina dedicată.
Lucrarea determină (chiar dacă nu invită explicit) gândirea critică, reflecția și inovația didactică individuală, fără de care nu poate avea loc un proces de învățare efectivă, nici în clasa fizică, nici la distanță.
„Cartea învățământului la distanță” este așadar o lucrare care trebuie parcursă de cadrele didactice pentru că multe dintre ideile prezentate pot fi folosite și în clasele fizice, iar dacă trebuie să inițiem învățarea de la distanță, atunci instrumentele și modul de lucru propuse devin indispensabile, iar materialele video ghidează la fiecare pas acțiunea didactică. În plus, și în situații de normalitate putem menține unele tipuri de relaționare cu elevii, de la distanță, pentru a le sprijini, personalizând, învățarea.