„Isus a fost mereu recontextualizat de oamenii din diverse epoci și locuri. Cei dintâi ucenici ai lui Isus au făcut-o după ce au început să creadă că el a înviat din morți și a fost preamărit în cer: l-au transformat în ceva ce nu fusese înainte și l-au înțeles în lumina noii lor situații. La fel au făcut și autorii neotestamentari de mai târziu, care l-au recontextualizat și l-au înțeles pe Isus în lumina propriilor situații, deja mult diferite. În același mod au procedat creștinii din secolele al II-lea și al III-lea, care îl înțelegeau pe Isus nu atât ca profet apocaliptic, cât ca ființă divină devenită om. La fel creștinii din secolul al IV-lea, care susțineau că el existase dintotdeauna și fusese întotdeauna egal în statut, autoritate și putere cu Dumnezeu Tatăl. Același lucru se petrece și cu creștinii de azi, care sunt de părere că Cristosul divin în care cred și pe care îl mărturisesc e identic în toate privințele cu persoana care a pășit pe drumeagurile prăfuite din Galileea, propovăduindu-și mesajul apocaliptic despre nimicirea care va veni. Majoritatea creștinilor de astăzi nu-și dau seama că l-au recontextualizat pe Isus. Dar au făcut-o. Oricine crede în el sau îi împărtășește oricare dintre învățăturile sale l-a recontextualizat pe Isus – de la primii credincioși care au crezut în învierea lui, până azi. Și așa va fi în vecii vecilor.“ — BART D. EHRMAN
„Cum i-a permis monoteismul iudaic lui Dumnezeu să aibă un fiu? Ehrman ne dă răspunsul, purtându-ne printr-o lume cu îngeri, stihii și nenumărați semizei, în care își croia drum o măruntă sectă mesianică ce credea că Isus din Nazaret a înviat din morți.“ — PAULA FREDRIKSEN
Pe copertă: Leonardo da Vinci, Salvator Mundi (detaliu)
BART D. EHRMAN conduce Departamentul de studiu al religiilor din cadrul North Carolina University, Chapel Hill. Şi-a făcut studiile de masterat şi doctorat la Princeton Theological Seminary, unde a absolvit, în 1985, magna cum laude. Este unul dintre cei mai importanţi experţi în istoria creştinismului timpuriu, cunoscut publicului larg prin cărţi precum Jesus, Interrupted: Revealing the Hidden Contradictions in the Bible (2009); God's Problem: How the Bible Fails to Answer Our Most Important Questions – Why We Suffer (2008); The Lost Gospel of Judas Iscariot: A New Look at Betrayer and Betrayed (2006); Truth and Fiction in The Da Vinci Code: A Historian Reveals What We Really Know about Jesus, Mary Magdalene and Constantine (2004); Lost Christianities (2003); Lost Scriptures: Books That Did Not Make It into the New Testament (2003); The Apostolic Fathers (2003); Jesus: Apocalyptic Prophet of the New Millennium (1999); The New Testament and Other Early Christian Writings: A Reader (1998); The Orthodox Corruption of Scripture: The Effect of Early Christological Controversies on the Text of the New Testament (1993). La Editura Humanitas au mai apărut Adevăr şi ficţiune în „Codul lui Da Vinci" (2005) şi Evanghelia pierdută a lui Iuda (2009).