Cartea de fata este fructul unui dialog colaborativ cu dadaismul, la 100 de ani de la crearea si apoi disparitia miscarii. Dialogul se instituie atat printr-o piesa de teatru in spirit dada, scrisa in 2016 pentru scena Teatrului National din Cluj-Napoca, dar jucata si in alte teatre din lume pana in 2019 (Chisinau, Bucuresti, Roma, New York), cat si prin cinci studii critice, care ne-au ajutat in procesul de realizare a textului teatral si sunt menite - aici, in volum - sa-i limpezeasca retrospectiv implicatiile si mizele.
Personajul principal cu care se vor intalni aproape la fiecare pagina cititorii este Tristan Tzara, in masura in care destinul sau are ceva din drama eterna a Poetului, articulata de cautarea perpetua a unui limbaj pur, nepervertit, dar si in masura in care - intr-un context tulbure, marcat de razboi si incertitudini - el a stiut sa stranga langa sine, la Zurich si Paris, tineri artisti inovatori si radicali, ce aveau sa schimbe destinul artei moderne. In piesa, am recreat cateva momente importante din viata lui Tristan Tzara si a prietenilor lui, de la nasterea miscarii dada pana la autodizolvarea ei in 1923, luand ca punct de plecare un text dramatic pe care poetul insusi l-a scris, Batista de nori, ale carui structura si compozitie le-am exploatat intertextual. In studiile critice, am tratat aspecte variate: teatralitatea manifestelor dadaiste, fascinatia dadaistilor pentru masca si punerea in scena de sine, cinematografia dada si experimentele multimedia incercate de dadaism. Scopul nostru a fost sa regasim cate ceva din libertatea, curajul, prospetimea, spiritul provocator si critic al unor artisti care raman mereu vii… - Steafana Pop-Curseu, Ioan Pop-Curseu, Ion Pop
Cuprins
• Cuvant-inainte: Stefana Pop-Curseu, Cand teatralitatea devine teatru. Nasterea unui spectacol cu dedicatie: Dada 100
• Partea I - Teatru: un spectacol in stil DaDa Tzara arde si Dada se piaptana (Fantoma de la Elsinore), Ion Pop, Stefana si Ioan Pop-Curseu; Every Tzara has its Dada (The Ghost of Elsinore), Traducere de Carmen Borbely; Ogni Tzara ha il suo Dada (Il Fantasma di Elsinore), Traducere de Otilia Stefania Damian
• Partea a II-a - Studii critice: Dada in perspective spectaculare Ion Pop, Teatralitatea manifestelor dadaiste; Stefana Pop-Curseu, Punerea in scena de sine: inainte si dupa Tzara; Tristan Tzara, Marcel Iancu si fascinatia dadaista pentru reciclarea mastilor; Ioan Pop-Curseu, Filmele dada, probleme de istorie si estetica, sau despre scula lui Marcel Duchamp; Cine-poemul, o gaselnita avangardista: Fondane, Artaud, Tzara si… ceilalti