Pentru Krishnamurti educatia este o parghie esentială in transmiterea aspectelor fundamentale ce conduc la transformarea mintii omenesti si la crearea unei noi culturi. O astfel de transformare crucială are loc atunci cand copilului, pe langă instruirea in diferite discipline si indeletniciri, i se dă posibilitatea să devină constient de procesul propriei sale gandiri, simtiri si actiuni. Această luciditate il determină să fie autocritic si capabil de observare, prin aceasta avand loc integrarea perceptiei, discriminării si actiunii – procese cruciale pentru maturizarea lui lăuntrică, pentru stabilirea unei relatii juste cu semenii, cu natura si cu tot ceea ce a creat omul.
*
Asadar, care este sensul vietii? Pentru ce anume trăim noi si luptăm? Dacă am fost crescuti doar pentru a dobandi onoruri, pentru a ocupa posturi bune, pentru a fi eficienti, pentru a domina cat mai mult posibil, vietile noastre vor fi găunoase si goale... Viata are un sens mai inalt si mai vast decat acesta, dar ce valoare are educatia noastră dacă nu-l vom descoperi niciodată? Chiar dacă vom fi extrem de instruiti, noi nu vom realiza prin aceasta o integrare profundă a gandirii si simtirii, vietile noastre vor continua să fie incomplete, contradictorii, sfasiate de temeri de tot felul. Cată vreme educatia nu va cultiva o viziune integrală asupra vietii, ea nu va avea decat o mică valoare.
Jiddu Krishnamurti
*
Viata are un sens mai inalt si mai vast decat acesta, dar ce valoare are educatia noastra, daca nu il vom descoperi niciodata? Chiar daca vom fi extrem de instruiti, noi nu vom realiza prin aceasta o integrare profunda a gandirii si simtirii, vietile noastre vor continua sa fie incomplete, contradictorii, sfasiate de temeri de tot felul. Cata vreme educatia nu va cultiva o viziune integrala asupra vietii, ea nu va avea decat o mica valoare.
Pentru a institui o educatie adevarata, trebuie sa intelegem semnificatia vietii in intregul ei, iar pentru aceasta trebuie sa fim capabili sa gandim direct si in spiritul adevarului. Un ganditor prea logic este in realitate nechibzuit, caci el se conformeaza unui model, repeta fraze, iar gandirea lui urmeaza un fagas. Este cu neputinta sa intelegem viata in mod abstract sau teoretic. A intelege viata inseamna a ne intelege pe noi insine si acesta este atat inceputul, cat si scopul final al educatiei.
Jiddu Krishnamurti
Cuprins
Cuvant-inainte ...... 5
PARTEA INTAI
ARTA INVATARII SI VALOAREA VIETII
Educatia si sensul vietii ...... 11
Adevarata educatie ...... 28
Intelect, autoritate si inteligenta ...... 50
Educatia si pacea lumii ...... 66
Scoala ...... 80
Parinti si profesori ...... 93
Problema sexuala si casatoria ...... 107
Arta, frumusete si creatie ...... 112
PARTEA A DOUA
DESPRE EDUCATIE
I. Cuvantari tinute studentilor
Despre educatie ...... 121
Despre mintea religioasa si mintea stiintifica ...... 131
Despre cunoastere si inteligenta ...... 135
Despre libertate si ordine ...... 144
Despre sensibilitate ...... 151
Despre frica ...... 158
Despre violenta ...... 167
Despre faurirea de imagini ...... 175
Despre conduita ...... 184
II. Cuvantari tinute profesorilor
Despre educatia buna ...... 191
Despre perspectiva larga 201
Despre actiune ...... 208
Despre adevarata negare ...... 215
Despre competitie ...... 224
Despre frica ...... 231
Despre instruire si invatare ...... 240
Despre o minte buna ...... 250
Despre abordarea negativa ...... 258
Despre meditatie si educatie ...... 268
Despre inflorire ...... 274