Revenim la Aristotel pentru că el a fost un teoretician al globalizării paideice a lumii grecești, atât de diversă și de contradictorie la rândul ei, și ne întrebăm de ce nu ar fi și pentru noi, în situația indecisă în care se află omenirea, un punct de sprijin și o posibilă îndrumare către viitor. În această lumină, volumul urmărește patru direcții esențiale pentru evoluțiile actuale: educația cetățenească, educația politică, educația morală, educația științifică, educația estetică.
Aristotel se ocupă cu predilecție de fiecare temă în lucrări dedicate, dar texte de referință găsim și în alte scrieri. Acesta este motivul pentru care, în afara studiilor care tratează subiectele, în ordine sistematică și critică, cu privire la problemele educației și a formării omului azi, sunt inserate și texte de comentariu, analizate multidisciplinar și multidirecțional.
Problemele și temele care incită azi la reflecție sunt aduse în atenție cu acuitate de fenomenele legate de natura diferită a conectivității între oameni în contextele legate de globalizare, de formarea intelectuală în condițiile unor revoluții tehnologice fără precedent. Formele pe care le ia educația politică și cetățenească sub aceste presiuni, conceptul de instruire științifică și tehnologică raportat la noile realități sociale și culturale.
Mintea limpede a lui Aristotel, contribuțiile lui fondatoare re-analizate științific din perspectiva vectorului educației, pot reprezenta o excepțională de îndrumare în fața alegerilor pe care trebuie să le facem, principial și contextual, azi.
Tematica complicată și plină de dificultăți în abordare contemporană este tratată de profesori ai Universității din București, deosebit de avizați, așa cum urmează:
Educația cetățenească și politică, prof.univ.dr. Gheorghe Vlăduțescu, membru al Academiei Române;
Educația științifică, prof. univ. dr. Mircea Dumitru, membru al Academiei Române;
Educația morală, prof. univ. dr. Vasile Morar;
Educația estetică, prof. univ. dr. Ion Bănșoiu, Universitatea din București.
Volumul reprezintă o lucrare de mari dimensiuni, care cuprinde și textele de referință analizate, dar și referințe filosofice despre situația și viitorul educației în faza interconectivității globale. Autorii folosesc traduceri atât din limbile clasice, cât și din textele de referință din limbile moderne.