Topica acestui volum s-a construit de la programele Ministerului Educației pentru examenul de titularizare și examenul național de definitivare în învățământ, disciplina Educație socială.
Am urmărit în acest fel să venim în întâmpinarea nevoilor de pregătire ale cadrelor didactice care predau această disciplină, dar și ale studenților aflați în procesul de formare inițială.
Totodată, două dintre capitolele acestui volum se adresează profesorilor din înățământul preșcolar și primar, iar în realizarea lor s-a luat în considerare Curriculumul pentru educația timpurie (2019), dar și programele disciplinelor Educație civică de la clasa a III-a și clasa a IV-a.
Disciplina Educație socială se profilează, în actualul context educațional românesc, ca un demers complex, ale cărui dimensiuni – educația pentru gândire critică și drepturile copilului, educația interculturală, educația pentru cetățenie democratică, educația economico – financiară – se înscriu într-o nouă paradigmă, care își propune extinderea cadrului formativ al școlii către mediul sociocultural.
Scopul major urmărit este formarea cetățeanului activ și responsabil, promotor al valorilor general – umane și al valorilor democratice, capabil să își asume responsabilitatea pentru propriul destin și pentru destinul comunității.