Lucrarea de faţă este prima sinteză metodologică apărută la noi care se adresează celor care învaţă academic şi vor să-şi încheie studiile de licenţă şi de masterat cu lucrări performante, precum şi cadrelor didactice aspirante la obţinerea gradului didactic I în învăţământ. Cu un statut aparte de ghid efectiv operaţional, lucrarea are consacrarea multor validări în sfera proiectării, elaborării, evaluării şi prezentării publice a produselor originale ale muncii intelectuale academice.
Tehnicile abordate reflectă bunele practici universitare de tip cross-curricular, metodologic şi hermeneutic, într-un mod unitar, interogativ percutant şi accesibil. Această lucrare va însoţi, ca un veritabil fir al Ariadnei, elaborarea de referate, portofolii, discursuri şi prezentări publice, fiind utilă studenţilor, profesorilor coordonatori, cadrelor didactice, consilierilor, formatorilor, viitorilor experţi din ştiinţele educaţiei, psihologilor, psihopedagogilor, juriştilor, inginerilor, medicilor, bibliotecarilor, chiar şi părinţilor. Toţi aceştia şi mulţi alţi colegi vor găsi în lucrarea noastră temeiuri pentru înţelegerea, crearea şi afirmarea culturii îmbogăţite.