Gábor Tompa: din opera unui regizor: de la Trei surori la Livada de vișini / Gábor Tompa: a stage director's oeuvre: from Three sisters to The Cherry orchard / Tompa Gábor: egy rendezo életmuvébol: a Három novértol a Cseresznyéskertig
Prefața de | With an introduction by | Eloszó: George Banu; Traducerea | Translated by | Fordítás: Simona Staicu, Péter Demény; Coordonator album și curator | Album coordinator and curator | Koordinátor és kurátor: Mirela Sandu; Grafica & coperta | Book and cover design | Borító és design: Simona Giura; Foto | Photos | Fotók : Mihaela Marin, Nicu Cherciu, Biró István, Jim Carmody, Martin Kámen, Damjan švarc
Albumul cuprinde imagini din spectacole puse în scenă Gábor Tompa în perioada 2013-2015: Livada de vișini de A. P. Cehov (Teatrul Național Maribor, Slovenia), Vizita bătrânei doamne de Friedrich Dürrenmatt (Teatrul Maghiar de Stat Cluj), UbuZdup! (Alfred Jarry / Gábor Tompa, Teatrul National Cluj-Napoca), Noul locatar de Eugène Ionesco (Teatrul Nottara, București), Moartea lui Danton de Georg Büchner (Seul Arts Center, Coreea de Sud) și Astă seară se improvizează de Luigi Pirandello (La Jolla Playhouse, San Diego, SUA).
„Tompa este un regizor ce armă teatralitatea ca dat prioritar, ca asumare a unei arte reticente față de realism și organic. El preferă, cum spunea Louis Aragon, „adevărul artificiului", le mentir vrai - acea conștiință a „falsului scenic" ca drum spre gând și conștiință. Fotografiile o atestă, înrudirea cu Ionesco si Beckett e flagrantă: scena se constituie în spațiu ludic, ironic, anti-iconic. O lume aparte, policromă, cu peruci și veșminte colorate, cu haine peticite, pantofi scâlciați și deșeuri sufocante. Aici totul e convenție, strategie teatrală pentru a parveni, pentru a comunica neliniștea existențială. Teatrul absurdului ramâne domeniul privilegiat al acestui regizor intelectual. El cultivă seducția jocului fara a camufla - dimpotrivă - spaima de vid. Vid al sentimentelor, al cuvintelor, al actelor... dar în același timp un vid propice umorului ca soluție de salvare." - George Banu