Culegerea de exerciții a apărut din nevoia de a valorifica teoria, dar și din dorința de a sprijini efortul profesorilor și al elevilor, deopotrivă, pe trei direcții principale: antrenament constant pentru evaluările curente, reușită școlară măsurată prin Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a și performanță în cadrul concursurilor și al olimpiadelor specifice disciplinei.
Lucrarea, destinată elevilor din clasele a V-a și a VI-a, își propune să construiască o bază temeinică a unor conținuturi fundamentale. În conformitate cu programa școlară pentru aceste clase, primele 15 capitole grupează seturi de exerciții individuale sau care pornesc de la scurte fragmente de texte din literatura română și din cea universală, fixând concepte de vocabular și de semantică, fonetică, morfologie, sintaxă și stilistică. De asemenea, volumul cuprinde câte două teste predictive și sumative pentru fiecare clasă, a V-a, respectiv a VI-a.
Exercițiile sunt concepute pe diferite grade de dificultate, fiind foarte diversificate ca modalitate de abordare a problemelor teoretice, de la cerințe de tip grilă sau asociere la analize gramaticale și jocuri și până la corectarea unor greșeli de exprimare sau redactarea unor compuneri (narative, descriptive, de tip jurnal sau scrisoare, pornind de la imagini/tablouri/fotografii etc.), cu respectarea unor condiții privind anumite aspecte ale utilizării limbii române. În încercarea de a contribui și la dezvoltarea gustului pentru lectură și a abilității de lucru cu operele literare, exercițiile pornesc de la texte-suport mai ample, atât literare, cât și nonliterare, aparținând unor autori români și străini îndrăgiți de elevi.