Numărul 228 al igloo revine la o temă care ocupă un loc important în preocupările noastre editoriale și propune un dosar cu titlul Adaptive reuse: arhitectura transformării. Fascinația aproape romantică pentru ruină este redirecționată prin lentila pragmatică a privirii arhitecturale către patrimoniul industrial și către proiecte internaționale de bună practică. Acest tip de resursă arhitecturală pe care istoria recentă a produs-o, dar pentru care a creat și premisele distrugerii și abandonării, poate fi materia care renegerează spațiul, cartiere, orașe, comunități.
Am ales să privim către exemple unde arhitectura știe să repare și să reconecteze. În Madrid, Ombú arată cum o centrală energetică poate deveni laborator de sustenabilitate sub semnătura Foster + Partners. În Terrassa, HARQUITECTES redau orașului o stradă dispărută și construiesc incluziune în fostele hale Vapor Cortès. În Oslo, Atelier Oslo și Kima Arkitektur semnează Pressens Hus, o demonstrație de discreție și delicatețe a materialelor, în timp ce la Berlin, grisard’architektur transformă fabrica de bere KINDL într-un muzeu de artă care celebrează memoria industrială. La Pesaro, Warehouse of Architecture and Research renovează o piață de pește convertită într-o galerie de artă, iar în Danemarca, o închisoare își rescrie destinul prin arhitectură. Aceste proiecte nu sunt doar exerciții de design, ci adevărate argumente. Ele demonstrează că ruina nu e un capăt de drum, ci o resursă, și că memoria poate deveni infrastructură pentru prezent și viitor.
Galeria de proiecte este completată de eseul lui Andrei Lakatoș, Patrimoniul industrial în România: ruina memoriei sau memoria ruinei?, care propune o radiografie critică a realității românești, punând în evidență fragilitățile de stuctură, legislație sau mentalitate locale.
Numărul de octombrie – noiembrie își completează sumarul cu proiecte românești actuale de arhitectură, design și patrimoniu, cu evenimente de interes pentru publicul de arte vizuale și cu recomandări de călătorie și descoperire.
Proiect co-finanțat de AFCN.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
SUMAR
Agendă
Carte: Sicilia. O arhitectură a nostalgiei
Design Signals la FABER: expoziția „Legături Chimice”
BATRA 2025 – est.etic
Diagrams. OMA/AMO la Fondazione Prada în Veneția
din România
Arhitectură
Biserica Labirint și Liceul teoretic „Mihai Ionescu”. O infrastructură arhitecturală între educațional și sacru (Quadratum Architecture)
Catted Family: arhitectura ca vecinătate (Studio A19)
Casa I: pitoresc mediteranean în cheie contemporană (CUMULUS / Eliza Yokina, Andrei Butușină)
Crama Domeniile Mitroi (igloo associated architects)
Interior
În echilibru: gesturi contemporane pe fundal istoric (Laboratorul de Arhitectură)
éto: discreție și meșteșug (KANU STUDIO)
Patrimoniu
O lucrare necunoscută a arhitectului Romano de Simon (restaurare de Studio 2BA)
Spațiu public
Faleza Mahmudiei, o destinație de speranță (Wolfhouse Productions)
Design
Înapoi la oile noastre cu Lavinia Ghimbășan
Atelier
context / emergență / caracter / locuire. Casă pentru o persoană
În dialog
Dacă totul e artă. Eliza Yokina – Mircea Cantor
Dosar: Adaptive reuse: arhitectura transformării
Arhitectura transformării: de la ruină la resursă
Artă contemporană într-o fostă fabrică de bere – KINDL
Pressens Hus: discreția ca forță arhitecturală
Un depozit locuit: ecologia reutilizării după fala atelier
Vapor Cortès – arhitectura ca deschidere spre comunitate
Pescheria: de la piață de pește la spațiu de artă
Ombú: arhitectura reparației
FÆNGSLET. Închisoarea ca spațiu deschis
Patrimoniul industrial în România: ruina memoriei sau memoria ruinei? de Andrei Lakatoș
Seen City
Mahala, cuib de vise
Internațional
Arhitectură: Extra Muros. Arhitecți români în peisajul internațional
Spațiu de respirație: un exemplu de locuire colectivă la scară mică (bxd arquitectura & Cra-De.studio)
Heathside House. Suflu contemporan pentru o locuință edwardiană londoneză (Manea Kella)
Noua viață a unei case victoriene (VATRAA)
City Plus: O nouă eră a arhitecturii industriale urbane
GATE M West Bund Dream Center
Domino Sugar Refinery
igloo înCerc: Platou de toamnă în Dâmbovița
deStat: Inside, The Village: satul din sat
deGustat: Gusturi de la munte: Hanul Leaota
deAflat: Călătorie de secol XVII la Ansamblul Brâncovenesc Potlogi
deVăzut: Turnul Chindiei – un simbol ce străbate timpul









