La începutul filmului The Prestige, regizat de Christopher Nolan, un magician își execută numărul cu o pasăre mică ce dispare într-o cușcă aplatizată pe masă.
Un băiețel din public începe să plângă tulburat că pasărea a fost ucisă. Magicianul se apropie de el și își încheie trucul, scoțând cu grijă din mânecă o pasăre vie – însă băiețelul nu este convins, insistând că aceasta este o altă pasăre, sora păsării ucise.
După spectacol, îl vedem pe magician singur, aruncând o pasăre strivită la gunoi, alături de alte păsări moarte. Băiețelul avea dreptate.
Trucul nu putea fi executat fără violență și moarte, însă eficiența sa depinde de ascunderea rămășițelor mizerabile și sfărâmate a ceea ce a fost sacrificat, eliminându-le acolo unde nimeni care contează nu le va vedea.
Tocmai în aceasta stă premisa de bază a noțiunii dialectice de progres: atunci când vine o nouă etapă mai înaltă, trebuie să existe o pasăre strivită pe undeva.
Slavoj Žižek



