Manualul de istorie pentru clasa a VIII-a propune o manieră modernă de abordare didactică a conținutului disciplinei, o tratare ce vizează dezvoltarea cognitivă și atitudinal-valorică a elevilor de gimnaziu.
Faptele istorice din istoria românilor sunt prezentate prin expuneri adecvate nivelului de vârstă, dar și prin intermediul diferitelor surse istorice (hărți, texte, ilustrații etc.), urmărindu-se dezvoltarea unor modele de interpretare a proceselor istorice, încurajarea spiritului analitic și de gândire critică ale elevilor, acceptarea și valorizarea pozitivă a diversității (culturale, sociale, politice, de gen etc.).
Manualul conduce elevii, asemenea unui ghid, într-o călătorie de-a lungul epocilor prin istoria locurilor și a oamenilor care au trăit în spațiul românesc.
Prezentarea conținuturilor respectă logica fenomenului istoric, a demersului didactic frontal și individual (aplicații, teme de reflecție, proiecte, teme de sinteză, evaluări etc.) și adecvarea la competențele specifice vizate în programă. Abordarea tuturor temelor a avut în vedere raportarea la experiența cotidiană a elevilor de 13 – 14 ani și o parcurgere atractivă a conținuturilor, cu deschideri inter- și transdisciplinare (geografie, limba și literatura română, educație plastică etc.).