Liderul generos: O poveste despre ceea ce contează cu adevărat în afaceri / The Go-Giver Leader: A Little Story About What Matters Most in Business de Bob Burg și John David Mann este o poveste despre leadershipul extraordinar. Eroul cărții, Ben are dificila misiune de a convinge o companie care se confruntă cu dificultăți financiare să fuzioneze cu compania pe care o reprezintă pentru a ieși din impas. O misiune dificilă, dar nu imposibilă, pentru îndeplinirea căreia Ben trebuie să dea dovadă de mult tact și să ajungă să înțeleagă în ce constă de fapt secretul unui leadership extraordinar. O lectură pe care liderii o vor iubi, dar nu numai ei, pentru că, spun cei doi autori ai cărții:
„Poate că nu ești CEO, prim-ministru sau președinte. Poate că nu te afli la cârma organizației în care lucrezi și nici nu ți-ai înființat propria companie. Însă, chiar dacă nu te afli într-o „poziție de leadership“ tradițională, asta nu înseamnă că nu te afli într-o poziție din care să-i poți influența pe alții. Îi poți inspira și susține pe cei din jurul tău. Poți fi un catalizator pentru excelența de care sunt capabili ceilalți. Luptă pentru succesul lor. Sprijină-i din toată inima.”
Ceea ce oferă în plus această carte față de cărțile obișnuite de leadership este povestea… O poveste în care cei doi autori au inclus treptat caracteristicile pe care ei le consideră cele mai importante pentru un lider extraordinar.
Bob Burg este un speaker de succes solicitat de unele dintre cele mai mari companii din lume pentru discursurile sale convingătoare și autorul mai multor cărți despre vânzări, marketing și influență. Până în prezent Bob Burg a vândut peste un milion de cărți. În 2014, a fost inclus de Asociația Americană de Management în Top 30 „Cei mai influenți lideri de opinie din afaceri“, în timp ce platforma Richtopia l-a inclus în Top 200 „Cei mai influenți autori din lume”. Deși pentru mult timp a fost cunoscut drept autorul cărții de succes „Endless Referrals / Recomandări nesfârșite”, în ultimii ani, numele său este cel mai adesea asociat cu parabola de succes „Go-giver” (scrisă împreună cu John David Mann). Cartea vândută până în prezent în peste 700.000 de exemplare, este bestseller Wall Street Journal și Business Week și s-a menținut constant în topul primelor 25 de lecturi de business recomandate liderilor de către publicația 800ceoread's Business Book Bestsellers List. Revista Inc. Magazine a clasat Go-giver pe locul 10 în topul cărților cu cel mai puternic mesaj motivațional din toate timpurile.
John David Mann este un scriitor consacrat, temele sale favorite fiind: afacerile, leadershipul și legile succesului. De-a lungul timpului a fost recompensat pentru calitățile sale cu premii importante precum: Nautilus Award, The Axiom Business Book Award, Taiwan's Golden Book Award sau cu Living Now Book Awards „Evergreen Medal”. Cărțile sale au fost traduse în 35 de limbi și s-au vândut în peste trei milioane de exemplare. În 2011, volumul scris de el în colaborare cu Betsy Myers, Take the Lead (Preia conducerea), a fost desemnat de Tom Peters și Washington Post ca fiind „Cea mai bună carte de leadership“.
Așadar, intriga cărții este cât se poate de simplă. Ben, proaspăt numit provizoriu în funcția de manager al Departamentului de Fuziuni & Achiziții din cadrul companiei Marden Group, (pentru care lucrează de 12 ani), are misiunea de a realiza fuziunea cu Compania Allen & Augustine - producători și vânzători de scaune cu un design rafinat – care trece printr-o perioadă grea, după 28 de ani de existență pe piață. Cu alte cuvinte, Ben are dificila misiune de a convinge cinci sute de persoane să vadă lucrurile din punctul său de vedere în doar o săptămână. De această tranzacție depinde de fapt câștigarea definitivă de către Ben a funcției pe care o ocupă actualmente doar provizoriu.
Dificultățile cu care se confruntă Ben în această săptămână crucială pentru viitorul său profesional sunt discutate și analizate de acesta împreună cu prietenele lui Claire și Elle, care au deja ceva experiență ca lideri și îl vor ajuta pe Ben să gândească ca un lider extraordinar.
Îl vedem astfel pe Ben la treabă. Suntem martorii tuturor pașilor pe care îi întreprinde în scopul realizării fuziunii și reținem trăsăturile unui lider de succes pe parcurs. Acestea sunt denumite în carte: Cheile lui Ben pentru un leadership legendar. Pentru cei dintre voi care ați citit volumul Go-giver, trebuie precizat faptul că, la fel ca și cele Cinci Legi ale Succesului Stratosferic din Go-giver, cele cinci chei din cartea de față sunt extrase din experiențele reale și observațiile autorilor, din afaceri și din viață, dar și din înțelepciunea unor profesioniști. De altfel, și întâmplările relatate în această carte, cu câteva mici excepții, sunt inspirate din experiențe reale ale autorilor.
Te invit acum să descoperi singur povestea și să reții „Cheile lui Ben pentru un leadership legendar” care îți vor folosi nu numai în viața profesională, ci și în viața de zi cu zi. Acestea sunt:
Cheia #1: Păstrează viziunea.
Viziunea înseamnă mai mult decât să vezi cu ochii minții unde vrei să ajungi, chiar dacă nimeni altcineva n-o mai face. Viziunea înseamnă de fapt:
• Să conduci cu mintea.
• Să știi să o păstrezi.
• Să vezi construirea unei afaceri ca pe un act de credință.
• Să nu uiți niciodată de unde ai plecat.
• Să ai grijă ce pronume personale folosești.
Cheia #2: Clădește-ți oamenii.
„Oferă-le oamenilor ceva bun spre care să aspire – ceva grozav – și adesea o vor face.”
Un lider bun știe deopotrivă să aibă încredere în oamenii săi, să îi implice, oferindu-le responsabilități care să îi ajute să evolueze, dar mai ales, știe să aibă grijă de ei. Un lider adevărat știe deopotrivă să piardă și să vadă noi oportunități după un eșec și are tact, pricepându-se de minune să folosească limbajul puterii. Un lider adevărat are influență, înțeleasă aici ca abilitatea de a-i convinge pe oameni să facă ce vrei tu. Așadar, în ceea ce privește relația cu oamenii, un lider bun trebuie să își amintească mereu câteva lucruri esențiale precum:
• Cu cât cedezi mai mult, cu atât vei avea mai multă putere.
• Substanța din care e făcută influența este forța de atracție... nu forța de împingere.
• Tactul este limbajul puterii.
• Nu reacționa – răspunde.
Cheia #3: Fă-ți treaba.
Nu poți fi liderul unei organizații atât timp cât nu o cunoști în cele mai mici detalii și nu știi ce se întâmplă la toate nivelurile ei. Mai mult decât atât, liderii excepționali nu se așteaptă ca alții să facă ceva ce nu au făcut ei înșiși. „De aceea, se murdăresc sub unghii și se murdăresc pe ghete...” după cum se exprimă prietena lui Ben, Claire. Dar să îți faci treaba ca lider, mai înseamnă în opinia lui Ben și:
• Să conduci cu intuiția.
• Să înveți totul despre afacerea ta.
• Să fii colosal de umil.
• Să rămâi împământat.
• Să te murdărești de noroi pe ghete.
• Să ai încredere în tine.
Cheia #4. Luptă pentru ceva.
Bine ai venit la bordul celui mai emoționant capitol al acestei cărți! E timpul să afli mai multe despre Ben și ascunzișurile sufletului său, dar și despre viață în general și modul în care reușim noi să mergem mai departe ori de câte ori ne este greu, dar și despre felul în care întâmplările pe care le trăim în viață ne modelează caracterul. Așadar, dacă aspiri să devii un lider mai bun sau să-i inspiri pe alții prin ceea ce faci, reține următoarele idei:
• Condu cu sufletul.
• Ceea ce ai de dăruit, dăruiești cel mai puțin prin cuvintele pe care le spui; mai mult oferi prin ceea ce faci; dar, în cea mai mare măsură, prin ceea ce ești.
• Competența este importantă. Dar caracterul contează mai mult.
• Caracterul e rezultatul care apare atunci când viața se imprimă pe suflet.
• Poți să-i conduci pe alții doar în măsura în care evoluezi tu însuți. Și vei evolua doar în măsura în care îți dai voie.
Săptămâna dinaintea adunării generale a acționarilor care avea să stabilească soarta companiei Allen & Augustine se scurge repede, dar este plină de lecții de leadership pentru Ben. Când vine în sfârșit ziua care îi provoacă lui Ben atâtea emoții, el își dă seama că discursul cu care ar trebui să îi convingă pe cei de la Allen & Augustine să accepte fuziunea ar trebui să se rezume la doar patru concepte: Viziune, Empatie, Împământare, Suflet. Aceste concepte i-au fost inspirate de discursul de încurajare al antrenorului de arte marțiale al fiului său, care descrie „cei patru stâlpi“ ai artelor marțiale prin patru cuvinte: Minte... Conexiune... Flux... Onoare.
Va fi discursul său la înălțimea așteptărilor? Va reuși Ben să convingă? Își va păstra postul la care aspira?
Te las să descoperi singur răspunsurile la aceste întrebări, nu înainte de a-ți dezvălui cea din urmă cheie a unui bun lider:
Cheia #5. Dăruiește leadership.
A fi un lider bun înseamnă în concepția celor doi autori să le dai putere celor care te înconjoară. Prin urmare, această cheie este cea care le face pe celelalte patru să funcționeze, pentru că, leadershipul este ca dragostea: când îl ții pentru tine, se veștejește și moare; când îl dăruiești, se răspândește exponențial.
Prin urmare, reține și încearcă să aplici aceste scurte sfaturi în fiecare zi nu doar pentru a fi un lider mai bun, ci și un om mai bun:
• Nu interpreta distorsionat: să nu începi să crezi că tu ești afacerea.
• Leadershipul excepțional nu este niciodată centrat pe lider.
• Leadership excepțional înseamnă să-i susții pe oameni.
• Cea mai bună cale de a-ți spori influența este să le-o dăruiești altora.
• Cu cât dăruiești mai multe, cu atât ai mai multe.
Și pentru că știu că ai început să citești aceste rânduri căutând un răspuns la întrebarea: Ce este un lider generos?, iată-l:
„Un leadership generos, explică ea, înseamnă să le oferi celorlalți puterea. Să-i susții. Și nu doar pe cei care se află în ceea ce ai putea numi „poziții de conducere“. Îi poți dărui poziția de lider copilului tău, unui membru al grupului tău de colaboratori, unui prieten... Oricui. Când crezi în cineva, când îi promovezi pe alții, când lupți pentru ei, când le respecți ideile, tu le dăruiești leadershipul. E un fel special de a conduce. E un mod de a conduce servindu-i totodată pe alții. A dărui rolul de lider constituie un fel de leadership, însă e mai mult de-atât. Este un fel de a fi.”