Manualul de limba franceză pentru clasa a VI a L2 se prezintă ca un instrument de lucru pentru profesorul de limba franceză și, deopotrivă, pentru elevul de clasa a VI a care învață această limbă în regim L2; el atrage de la bun început prin dimensiunilerezonabile și încurajatoare (format, număr de pagini - 120), prin cromatică și calitatea ilustrației și cea a tehnoredactării.
Manualul se deschide cu enumerarea competențelor generale și a celor specifice prevăzute în „Programa școlară pentru disciplina Limba modernă 2, clasele a V a – a VIII a, București 2017”, formulate în conformitate cu prevederile CECRL (Cadrul European Comun de Referință Pentru Limbi).
Conținuturile prezentului manual, semnalate atrăgător în « Sommaire illustré », abordeazăefectiv tematica recomandată de Programa școlară :copilul despre sine: însușiri și stări sufletești, părțile corpului, starea sănătății, copilul și universul său, familia și relațiile de rudenie, profesii, locuința, mobilierul, obiectele electrocasnice, școala, orarul, localitatea, aspecte din viața cotidiană, vremea și clima, momentele zilei, exprimarea orei / datei, activități de timp liber, convorbiri telefonice, elemente de cultură și civilizațiefranceză / francofonă – nume de persoane, denumiri geografice (în toate unitățile: 0 - „C’es parti !”, 1 - „Ça y est, ils arrivent !”, 2 -„Dans la famille de Célie”, 3 -„Les enfants vont au collège, 4 - „Une maison de rêve”, 5 – „ Je communique avec mes copains”, 6 – „Un tour dans la capitale”, 7 – „La ville est à nous”, 8 – „Au revoir les amis!”).
Ghidul de utilizare a manualului este deosebit de utilprofesorului dar și elevului, explicând clar modul concret de utilizare a prezentului manual, atât în clasă cât și acasă, atunci când elevul lucrează independent, pentru consolidarea cunostințelor noi, prezentate în clasă și pentru efectuarea temelor.
Manualul răspunde perfect cerinței fundamentale a învățământlui modern: formarea elevilor în vederea comunicării eficiente într-un univers marcat de o extraordinară deschidere a orizonturilor, sub semnul globalizării, a integrării lor, ca cetățeni europeni, într-o lume a dialogului intercultural, în care trebue să avem curajul exprimării opiniilor personale, bazate pe o argumentare pertinentă.O societate în care să evoluămîn spiritul toleranței, al solidarității, al egalității de șanse.
Logic și judicios structurat în opt unități de învățare, o recapitulare inițială a cunoștințelor dobândite în clasele anterioare (în cadrul Unității 0), două recapitulări curenteși o recapitulare finală, care propun modalități de evaluare inițială, curentă și sumativă prin activități complexe, variate, atrăgătoareși valorizante pentru elevi, manualul esteînsoțit de un grupaj de dosare de cultură și civilizație franceză / francofonă care propun elevilor să facă incursiuni în literatura de limbă franceză adecvată vârstei lor (albumele de benzi desenate), în muzica franceză de ieri și de azi, în universul artelor vizuale, așa cum poate fi el descoperit în muzeele din Franța.
O importanță cu totul specială are dosarul care propune aprofundarea cunoștințelor despre Uniunea Europeană, spațiu în care elevii noștri trăiesc, studiază, muncesc și își construiesc drumul viitor în viața de adult.
Prezentul manual este de asemenea însoțit de Anexe recapitulative privind literele și sunetele limbii franceze, instrumente esențiale pentru însușirea unei pronunții și scrieri corecte a elementelor comunicării în limba franceză, precum și de o Anexă cuprinzând elementele lexicale achiziționate de elevi de-a lungul celoropt unități de învățare.
Fiecare unitate este logic structurată în vederea achiziționării și consolidării decuvinte noi pentru o îmbogățire constantă și progresivă a vocabularului limbii franceze, în strânsă legătură cu tematica propusă ; în același spirit, elemente de gramatică funcțională (acte de vorbire / funcții ale limbii / convenții socio-culturale / elemente de construcție a comunicării),prevăzute de Programa școlară, se regăsesc în cadrul fiecărei unități de învățare, la fel ca și diferitele elemente gramaticale (în limitele prevăzute în Programa Școlară a disciplinei, pentru clasa a VI a, L2) necesare comunicării autentice în limba franceză, atât verbal cât și în scris.
Fiecare unitate se încheie cu un capitol BLOG și o deschidere spre cultura și civilzația franceze / francofone, propunând elevilor activități concrete de tip Proiect, legate de folosirea limbii franceze în cadrul unei comunicăriautentice, în situații reproducândviața reală (realizarea unui afiș / album despre Franța / personaje preferate / activități de timp liber, corespondență elementară între elevi în format clasic (ilustrate) sau comunicarea pe Internet, realizarea unui afiș pentru o activitate culturală sau sportivă,informații despre generația conectată- « Cyber-génération », capabilă să utilizeze blogul / forumul ca spații moderne de comunicare, folosirea unor jocuri îndrăgite de copii și adolescenți de tip « Chasse au tésor» sau« Chasse aux espions », folosirea („citirea”) hărților și a planurilor unor orașe, „citirea” afișelor, a panourilor indicatoare sau de semnalizare, jocuri de rol (buletin meteo, la cumpărături, etc) toate acestea permițând elevilor să înțeleagăutilitatea unei bune cunoașteri a limbii franceze ca instrument de comunicare în viața reală (activități care pot fi o bună ilustrare a perspectivei „ comunicacționale” în predarea limbilor moderne).
Se remarcă o inițiere în interdisciplinaritate, elevului fiindu-i propuse activitățiîn relație cu geografia, istoria, muzica, artele vizuale, informatica, în cadrul secțiunilor Mon Portfolio 1 – « Mes pages culture » și Mon Portfolio 2 – « Mes pages géo », în felul acesta, elevulîși însușește un vocabular minimal specific acestor domenii ale cunoașterii.
Manualul pune în joc cele mai moderne tendințe din didactica limbilor moderne, atât prin metodele de învățare propuse cât și prin materialele suport oferite de unitățile de învățare: documente quasi autentice / autenticeîn format scris, audio sau audio - video,atât pentru înțelegerea orală cât și pentru cea scrisă, prin propunerea unor teme atractive pentru producerea de mesaje orale și scrise, explicit legate de viața reală. Consolidarea elementelorgramaticale se face prin exerciții de tip tradițional, dar și prin modalități de folosire a elementelor de gramatică funcțională în situații reale de viață cotidiană, care vor ajuta elevul de astăzi să devinăadultul de mâine, capabil să comunice eficient în limba franceză pentru a studia, a munci , a se informa și cultiva, a călători și a trăi efectivîntr-un mediu francofon.
Manualul de față este, ca orice manual, doar un suport la îndemâna profesorului de limba franceză, în demersul său de înarmare a elevului cu noțiunile, valorile și atitudinile cuprinse în Programa Școlară a disciplinei, dar un suport extrem de complex, de atrăgător și de motivant pentru elev, și, în același timp, o adevărată provocare pentru profesor spre a ține pasul permanent cu cele mai noi evoluții din domeniu și spre a-și mobiliza permanent creativitatea și dorința de a găsi noi și noi soluții pentru a face clasicul demers al predării unei limbi moderne în contextul actual, tot mai atrăgător și mai motivant pentru elevii lumii de azi.