La poarta Raiului, Sfântul Petru a primit mai multe scrisori din partea dracilor care cereau ca pedagogul sovietic Anton Makarenko să fie trimis în Iad pentru crimele comise la Pitești. O comisie din Rai, după complicate periple spațiale, ajunge la fața locului pentru a cerceta cât de întemeiate erau acuzațiile drăcimii. Judecarea acestui caz are loc chiar în incinta Închisorii Pitești.
Rezident al Raiului, Mihail Bulgakov descinde în Pitești, cu o misiune specială: să-i dea chip și grai lui Makarenko, pentru a-l ajuta să se înfățișeze la judecata de apoi. De ce tocmai la Pitești? Pentru că „acolo s-a revoluționat Iadul”. Romanul Lilianei Corobca este o distopie neliniștitoare și captivantă, o „divină tragedie” amuzantă și serioasă, în același timp, în care umorul negru și erudiția se împletesc firesc. Subintitulat „roman științific”, Maestrul și Makarenko e portretul unei lumi care „și-a ieșit din țâțâni”, în care autoarea reușește – mixând formule și registre discursive foarte variate – să prezinte cele mai teribile orori sub masca unei comedii diabolice. (Carmen Mușat)
Docu-roman polemic, insolit în contextul literaturii române, Maestrul și Makarenko este un roman fantastic și tragic, dar și un roman de idei, fiindcă demonstrează ce ușor pot fi reinterpretate faptele și ce subțire este linia din care binele poate fi văzut ca rău, iar răul drept bine. Anton Makarenko este, pe de o parte, recunoscut ca unul dintre marii pedagogi ai secolului al XX-lea și, pe de altă parte, inspirator al „reeducării” de la Pitești, din primul deceniu comunist. Liliana Corobca reface, din documente, povestea acestei personalități, cartea devenind o meditație profundă atât asupra istoriei, cât și asupra posibilităților educației și modului în care concepem raportul dintre individ și colectivitate. (Dorica Boltașu)
Liliana Corobca este de mult un autor de top, excelând în domenii care, s-ar părea, se autoexclud. Scriitoarea e un romancier de succes (cărțile sale s-au tradus în italiană, germană, engleză, slovenă etc.), dar și o cercetătoare literară avizată și prolifică. Romanul Maestrul și Makarenko se naște la confluența ambelor vocații, ficționalul combinându-se la modul interactiv cu investigația pur analitică. Tocmai de aceea, deloc întâmplător, Liliana Corobca își autodefinește scrierea drept roman științific, specie probabil inedită a genului epic (cel puțin eu nu am reperat-o până acum; dar ce forme ciudate nu ia astăzi romanul?). Maestrul și Makarenko e deci un produs hibridizat, obținut prin clasicul procedeu de punere în ramă. Rama e decorul ficțional în care e încadrat un eseu-studiu având drept obiect de cercetare fenomenul Pitești și geneza acestuia. În inteligentul sistem de oglinzi al romanului, virtualitatea reflectă realitatea și invers, ambele câștigând prin răsfrângere reciprocă. (Eugen Lungu)