Manualul prezinta continuturile de algebra si geometrie in unitati de invatare succesive, desfasurate continuu pe o perioada de 2-4 saptamani, fiecare, si nu in doua parti distincte. In acest fel, manualul raspunde optim provocarii aduse de Programa scolara, care aloca o pondere mai mare continuturilor de geometrie decat celor de algebra.
Avantaje:
Se simplifica alcatuirea planificarii si urmarirea realizarii ei la clasa.
Se realizeaza conexiuni firesti la nivelul capitolelor intre notiunile predate, asa cum prevede programa scolara.
Se exerseaza continuturi de algebra in context geometric si invers.
Fiecare unitate de invatare a manualului contine:
un proiect care se deruleaza pe parcursul unitatii si care ofera prilejul de a aplica notiunile invatate;
un test de evaluare initiala, care are dublu scop: atentioneaza asupra conceptelor cu care se opereaza in unitate si permite evaluarea nivelului de pregatire a elevului in momentul intrarii in noul continut, pentru eventuale activitati remediale sau de progres;
lectiile in succesiune, fiecare urmata de un set de exercitii si probleme propuse – organizate pe 4 niveluri de dificultate;
o sinteza formulata pe intelesul elevilor referitoare la continuturile invatate si la competentele formate in cadrul unitatii;
doua teste de evaluare sumativa, gradate ca dificultate si corelate cu competentele vizate.
Fiecare lectie a manualului:
– Are un fir logic in care se porneste de la o situatie-problema cu aplicabilitate practica:
Analiza acestei situatii-problema genereaza obiectivul lectiei, formulat ca o intrebare la care urmeaza sa se raspunda prin invatarea noului continut.
Rezolvarea situatiei-problema ofera o prima aplicatie a noului continut.
– Acopera cu rigurozitate explicarea conceptelor prevazute de programa scolara (prin definitii, reguli, demonstratii formulate clar si insotite de o ilustrare care intensifica memorarea elementelor).
Problemele propuse:
– Sunt gandite pe 4 niveluri de dificultate, ceea ce permite ca:
elevul sa avanseze in ritmul sau propriu, de la usor la dificil;
invatarea sa fie personalizata – nivelul fiind marcat explicit, elevul poate opta sa inceapa cu sarcinile elementare si sa avanseze cat poate, sau se poate concentra direct pe sarcinile complexe (nivelurile 3 si 4);
profesorul sa identifice cu usurinta nivelul de competenta al elevului, pentru a putea recurge la activitati remediale sau de performanta.
Forme de evaluare in manual:
Proiect
Test initial
Verificarea nivelului de baza
Evaluare sumativa
Evaluare de 5 minute