Masoneria oculta se adreseaza celor preocupati de stiintele esoterice, dupa cum precizeaza insusi autorul in introducerea lucrarii sale. Volumul este structurat in doua parti destinate studiului masoneriei oculte, respectiv masoneriei filosofice, numita si initiere hermetica. Emanata din marile mistere antice, masoneria oculta si filosofica ii reveleaza omului misterele naturii sale precum si modalitatea prin care poate accede la perfectiune si fericire.
Studiul naturii, al transformarilor sale miraculoase si al puterii sale regeneratoare a dat nastere unei stiinte denumita in evul mediu Alchimie sau Filosofie hermetica, de la numele celui mai mare dintre toti inteleptii, Hermes Trismegistul (de trei ori mare). Fondator al religiei egiptene, acesta a fost primul filosof care, in interiorul piramidelor, invata Stiintele oculte, adica intreaga cunoastere despre om, natura si Dumnezeu. Toate aceste stiinte alcatuiau baza secreta a intelepciunii religioase din sanctuarele Orientului.
Prin cultivarea acestei arte, marii invatatori si civilizatori ai speciei umane descopera celor initiati cunostintele pierdute ale sufletului omenesc, la origine divin, pentru ca prin insasi natura sa, omul sa atinga desavarsirea.
*
<<Francmasoneria, indiferent de obedienta ei, se confunda cu o traditie celebrata narcisic si apare drept o miscare ce-si cultiva indaratnic o codificarea oculta. De aceea, pentru un neinitiat este cvasi-imposibil sa priceapa cite ceva din articularea sistemelor si doctrinelor, a practicilor si ritualurilor ce-i compun substanta. Aglutinind istorie verificabila si fantasma legitimanta, francmasoneria se infatiseaza ca o "ceapa" cu nucleu magic, acoperit cu mai multe straturi de folii ce au rolul de a inhiba si dispersa curiozitatea neofitilor. Pentru a patrunde la un anumit nivel de cunoastere inlauntrul fenomenului masonic, este nevoie de un ghid "din interior", de un Hermes competent si de buna-credinta. Un asemenea "pilot" este, fara doar si poate Jean-Marie Ragon de Bettignies (1781-1862). Initiat in francmasonerie in 1804, acesta a devenit membru al Marelui Orient al Frantei, al Ritului Misraim si al Ordinului Templului. Intre altele, a constituit loja pariziana Les Vrai Amis, transformata ulterior in Loja Trinosofilor, si a fost editorul celei dintii reviste masonice, intitulata Hermes. Insa calitatea maitresse a lui Ragon a fost cea de istoric si enciclopedist al Marii Traditii. Anul 1853 ii prilejuieste acestuia publicarea a doua lucrari fundamentale. Cea dintii, masiva, de aproape 700 de pagini, Orthodoxie Maçonnique: suivie de la Maçonnerie occulte et de l'Initiation hermetique; a doua, de dimensiuni mai restrinse, Maçonnerie occulte et Initiation hermetique. Daca in vastul studiu dedicat ortodoxiei masonice Jean-Marie Ragon analiza semnificatiile primelor trei grade ale francmasoneriei simbolice (ucenic, calfa, maistru), despartindu-le de gradele superioare, pe care le considera adaosuri impure la tilcul masonic originar, infatisind totodata liniamentele cunoasterii esoterice ce poate fi deprinsa prin initiere, in carticica dedicata masoneriei oculte si relevantei sale hermetice ilustrul frate se adresa in primul rind celor deja familiarizati cu stiintele oculte, cum ar fi magnetismul si magia. In al doilea studiu, Ragon oferea o interpretare mai strinsa unor entitati precum planetele, geniile, spiritele si ingerii pazitori, intrind mai profund in noima secreta, de ordin ocult, a filosofiei Templului.>>
Valentin Protopopescu, realizator emisiune "Texte si Pretexte", Radio Romania Cultural