Login / Înregistrare
ÎN GRABĂ? FOLOSEȘTE:

sau email

Utilizator nou

Ai pierdut parola?
Produse 
Produse 
  • 
      Login
      Librării
      Login
      Coșul tău
      Total RON Finalizare comandăComandă
      x
      
      Nu aveți produse în coș.
      Finalizare comandăComandă
      • carturesti.ro
      • O istorie a teoriilor despre arta
      „O istorie a teoriilor despre arta”  în librăriile Cărturești
      Indisponibil în .
      Puțintică răbdare...
      Unde ne găsești
      O istorie a teoriilor despre arta

      O istorie a teoriilor despre arta

      Jan Bialostocki
      0.0 / 10 ( 0 voturi)

      Categorii:
      Teoria artei, Istoria artei
      Limba:
      Romana
      Data publicării:
      2022
      Editura:
      Paideia
      Tip copertă:
      Paperback
      Nr Pag:
      494
      ISBN:
      9786067486278
      Dimensiuni: l: 9.5cm | H: 20.5cm
      Adaugă în coș
      Adaugă în wishlist

      Cumpărat des împreună cu:
      28 de Povesti de noapte buna
      Brigitte Weninger, Eve Tharlet
      login
      Arta macelaritului
      Lindsey Fitzharris
      login
      Sorichit da o mana de ajutor
      Jantti Riikka
      login
      Lectii de magie
      Elizabeth Gilbert
      login
      S-ar putea să-ți placă și:
      Saturn. Eseu despre Goya
      Andre Malraux
      login
      Istoria uratului
      Umberto Eco
      login
      Istoria frumusetii
      Umberto Eco
      login
      Florin Stefan. Works 1984-2025
      Florin Stefan
      login
      Descriere

      O lucrare fascinanta despre marii maestri ai ultimeleor cinci secole, al carei liant filozofic este chiar functia de cunoastere a artei si prin arta.

      Cartea renumitului istoric de arta polonez Jan Bialostocki este alcatuita din studii si eseuri consacrate unor subiecte prefirate pe spatiul a cinci sute de ani de experiente, trairi, infaptuiri si exegeze ale frumosului intruchipat in opere care se adreseaza nemijlocit ochiului si sensibilitatii intuitive. Desi au fost scrise fara a avea o legatura ,,exterioara" intre ele, studiile cuprinse aici, au, fara indoiala, o legatura "interioara" rezultata din caracterul unitar al preocuparilor autorului de-a lungul intregii sale cariere stiintifice, in care a unit cercetarile asupra operelor de arta cu investigatiile privind modul de actiune asupra gindirii si sensibilitatii umane, precum si asupra reflectiilor teoretice si istorice despre arta.

      Pentru cine parcurge, cu luciditate, O istorie a teoriilor despre arta nu este un secret climatul de afinitati spirituale dintre autorul ei si Panofsky. Amindoi fac parte din aceeasi familie sau constelatie de spirite. Un indiciu sigur, in acest sens, sint desele apeluri - in punctele neclare si cruciale - la explicatiile si interpretarile iconologului de prestigiu mondial, care este Erwin Panofsky.



      In timp ce in prima parte predomina consideratiile despre teoria mai veche a artei, cea de-a doua cuprinde studii despre teoria actuala a artei, despre conceptiile si metodele acesteia. Primele doua studii se ocupa de notiunea de manierism si utilizarea ei pentru clasificarea si ordonarea fenomenelor istorice in domeniul picturii de peisaj, ca si in domeniul artei poloneze. Urmatoarea lucrare discuta istoricul notiunii de baroc si modificarile succesive in intelegerea acesteia. Ultimul studiu este consacrat unei metode de cercetare a artei considerata de autor drept cea mai adecvata: metoda cercetarii integrale a operelor de arta, numita - poate putin cam imprecis, - metoda iconologica. El cuprinde prezentarea metodei, a, principiilor ei, istoricul dezvoltarii, perspectivele, precum fi rezervele exprimate in legatura cu aceasta. - Jan Bialostocki, Prefata la editia intii



      In conceptia lui Bialostocki arta este, inainte de orice, modalitate de cunoastere, asa cum demonstreaza de pilda, in documentatele studii consacrate lui Leonardo da Vinci si lui Durer. Este vorba, in primul rind, de cunoasterea realitatii umane: a omului ca individualitate, ca expresie cugetatoare a naturii, ca participant - constient de raspunderea sa morala si social-politica - la viata, colectivitatii. In al doilea rind, aceasta cunoastere are un caracter stiintific, tinind seama de conditiile istorice, de contextul economico-social al momentului si al epocii, de peisajul pluriform si multilateral al relatiilor interumane, de mutatiile ce au loc in structurile societatii si in constiintele indivizilor, precum si de reflectarea acestora, prin transfigurare, in operele de arta. Dar, pe urmele lui Leonardo si ale altor precursori de geniu, Bialostocki subliniaza, de asemenea, importanta cunoasterii stiintifice a naturii pentru creatorii de arta mare.

      Cit priveste cunoasterea, interpretarea si analiza mesajului operei de arta, Bialostocki manifesta exigentele si rigorile aceluiasi spirit stiintific, in studiul consacrat lui Leonardo da Vinci, sub titlul plin de semnificatii: "O, Leonardo, de ce te trudesti atit?", se urmareste, in primul rind, explicarea pozitiei empiriste, in materie de cunoastere, a marelui florentin. Leonardo este sustinatorul, in quattrocento, al cunoasterii prin pictura. El modifica - propunind alta perspectiva, alt peisaj cosmic si spiritual, alta viziune a lumii, - formula medievala pulchrum et bonum (frumos si bun), de esenta teologala, punind accentul decisiv pe formularea pulchrum et verum (frumos si adevarat), caracteristica Renasterii.

      Prin aceasta rasturnare de pozitii, pictura, care, in viziunea leonardesca, este una cosa mentale, se situeaza, conform demonstratiei din faimoasa "Paragone", in fruntea tuturor artelor, prin functiunea ei epistemologica, gratie, deci, virtutilor ei de cunoastere. - Grigore Popa, Prefata la O istorie a teoriilor despre arta

      Recenzii și comentarii

      Nota

      de |

      Nu există recenzii pentru acest produs.
      • Termeni & condiții
      • Politică Cookie-uri
      • ANPC
      © Carturesti 2025 | ® Conținut cu drepturi protejate
      Personalizează