Pan Wołodyjowski încheie celebra trilogie din care mai fac parte romanele Prin foc şi sabie şi Potopul, dedicată de Sienkiewicz istoriei Poloniei. Eroul romanului, cavalerul Michał Wołodyjowski, care s-a călit în bătălii şi şi-a făcut un renume de luptător neînfricat, s-a retras la mănăstire după moartea neaşteptată a logodnicei sale, hotărât să se despartă de toate cele lumeşti. Dar fraţii lui de arme nu se împacă deloc cu pierderea sa şi încearcă în fel şi chip să-l convingă să se întoarcă alături de ei, mai ales că oştirile otomane devin pe zi ce trece o ameninţare tot mai reală. Presărat cu descrieri magistrale de bătălii, portrete pitoreşti de personaje, intrigi întortocheate şi poveşti de dragoste de neuitat, romanul Pan Wołodyjowski ne dezvăluie un Sienkiewicz aflat la apogeul creaţiei, care îşi delectează cititorii cu pagini de o măiestrie artistică inegalabilă.
„Şi în Pan Wołodyjowski, ca şi în celelalte romane inspirate din trecutul Poloniei, Sienkiewicz a folosit drept nucleu al întregii ţesături factologice un fapt istoric spre care se aleargă şi pe care îl pregătesc toate componentele subiectului. Dacă în Prin foc şi sabie acest punct culminant al acţiunii era asedierea Zbarażului de către Hmelniţki aliat cu urdiile tătare, iar în Potopul – rezistenţa eroică de la Jasna Góra atacată de suedezi, în ultima parte a tripticului maniera este similară: lupta care se dă între apărătorii cetăţii Kamieniec din Podolia şi năvălitorii turci.” (Stan Velea)