împreună cu fragmente din biografia capelmaistrului Johannes Kreisler, alcătuită din foi de maculatură răzleţe Editate de E.T.A. Hoffmann (1820‑1822)
Motanul Murr nu e doar talentat la tors, la mlădiat coada în delicate arabescuri şi la exprimat o gamă nesfîrşită de sentimente printr-un singur cuvinţel: „miau”. Student în Litere, aşa cum el însuşi se intitulează, şi poet plin de patos, în această autobiografie de tinereţe, Murr se dedică observaţiilor filosofice: îl preocupă, îndeosebi, eternul feminin şi nestatornicia, amorul conjugal şi extraconjugal, dar şi motanii filistini şi stilul de viaţă al cîinilor, adeseori linguşitor şi grozav de diferit de-al mîţelor, conchide el ascultînd atent poveştile prietenului său, pudelul Ponto. Considerat capodopera lui Hoffmann, Părerile despre viaţă ale motanului Murr este un roman satiric incitant, ce reflectă concepţiile estetice ale autorului şi prefigurează, prin structura neobişnuită, tehnicile literare postmoderne.
E.T.A Hoffmann (1776-1822) a fost unul dintre cei mai importanţi scriitori romantici germani. A publicat numeroase poveşti şi povestiri, în care conturează lumi fantastice, pline de imaginaţie sau încărcate de o atmosferă sumbră. Cele mai cunoscute sînt: Elixirele diavolului (1815), Spărgătorul‑de‑Nuci şi Regele Şoarecilor (1816), Urciorul de aur (1819) şi Părerile despre viaţă ale motanului Murr (1820). Scrierile sale au inspirat creaţii muzicale celebre: baletul Spărgătorul de nuci de Piotr Ilici Ceaikovski, Kreisleriana de Robert Schumann, baletul Coppélia de Léo Delibes şi opera Povestirile lui Hoffmann de Jacques Offenbach.