Conform ultimelor studii, pentru adaptarea cu succes la viața de fiecare zi, nu ne ajunge rațiunea. Adevăratul succes și – mai mult decât atât – armonia interioară și mulțumirea de sine pot fi atinse doar dacă suntem capabili să conștientizăm sentimetele proprii, dar și pe ale celorlalți, dacă putem face față conflictelor, dacă putem stabili relații, colabora cu ceilalți, cere ajutor, dacă putem fi consecvenți în a ne atinge țelurile… adică dacă inteligența noastră emoțională e suficient de bine dezvoltată.
Poveștile sunt cele mai la îndemână unelte ale dezvoltării inteligenței emoționale și sunt o hrană a sufletului ce lasă urme adânci în viața copilului. Pe de o parte, actul povestirii, prin intimitatea și specificitatea acțiunii, dă un confort aparte, creând acea atmosferă de siguranță și de liniște cu care se poate încheia, ritualic, o zi agitată și încărcată. Copilul însă, în timpul ascultării poveștii, e atent nu doar în exterior, la cel care-i spune povestea, ci și în interiorul său, alcătuind imagini interne care-l ajută în prelucrarea tensiunilor și a experiențelor negative acumulate de-a lungul unei zile.
Să-i dăm deci posibilitatea să ajungă în vârful vrejului de fasole! Acel copil care crește ascultând basme va avea ca baghetă magică propriu-i psihic, imaginația, inteligența emoțională, care-l vor ajuta să treacă peste încercările vieții.
Cum îl putem sprijini în acest demers? Despre asta am scris în această carte, ce conține și zece povești despre o fetiță, Violeta, pe care prietena ei imaginară, Zânuța, o ajută să treacă peste dificultățile emoționale. Poveștile vizează copiii între 4 și 9 ani, lectura lor ajutându-i să-și conștientizeze emoțiile pozitive și negative, să suporte frustrările și dezamăgirile, să-și învingă frica, să gestioneze situația nașterii unui frate mai mic, să accepte înfrângerile și să se joace de dragul jocului. Mărturisesc cititorilor mei că eu am fost fetița care se temea de vrăjitoare, eu am dus acasă șoricelul mort și că pe mine m-a căutat bunicul cu spumă de ras pe față. Zânuța a fost vocea mea interioară, pe care am transpus-o în poveștile din carte.
Dr. KÁDÁR ANNAMÁRIA este psiholog lector universitar al Extensiei Tîrgu Mureș a Facultății de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, specializarea Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar, linia maghiară, a Universității „Babes Bolyai”, Cluj-Napoca, facultate în cadrul căreia predă psihologie și pedagogia învățământului preșcolar și primar. Pentru elaborarea lucrării de licență și a tezei de doctorat a citit și studiat peste o mie de povești scrise de elevi din învățământul primar. A lucrat și ca psiholog școlar și ține, în continuare, traininguri de dezvoltare a inteligenței emoționale. Colaborează cu postul de televiziune Erdély TV, unde reprezintă vocea specialisului în emisiunea Pszihotrillák, iar conferințele și prezentările ei pline de carismă și temperamentale, așa cum e și ea, ținute în cadrul Nyitott Akademia din Budapesta, sunt savurate din plin de public și recompensate mereu cu aplauze furtunoase.