Lucrarea abordează exhaustiv problematica psihologiei educaţionale. Cartea, deosebit de utilă atât profesorului, cât şi psihologului sau consilierului şcolar, pune în valoare importanţa fundamentării ştiinţifice a aplicaţiilor educaţionale, autorul fiind preocupat mai ales de:
- procesele cognitive superioare - atenţia, învăţarea, memoria şi metacogniţia - ca rezultat al interacţiuniilor continue dintre cogniţii şi emoţii;
-rolul componentei motivaţionale în managementul învăţării;
-pregătirea elevilor pentru a face faţă solicitărilor pieţei muncii;
-deprinderea de strategii care să dezvolte funcţiile executive: planificarea, organizarea, stabilirea de priorităţi etc.;
-reconceptualizarea rolului predării/învăţării şi a dinamicii relaţiilor elev-elev şi profesor-elev, ca urmare a dinamismului accelerat informaţional şi relaţional al societăţii în care trăim;
-practicile de succes ale profesorilor în domeniile predării, învăţării, motivării şi managementului clasei.