Volumul de Metode si tehnici de interventie in consilierea si psihoterapia copilului si adolescentului, al doilea numar, este editat si publicat in anul 2020, un an ce va ramane in amintirea noastra ca un an al incercarilor, provocarilor in plan personal si professional. Cu toatea cestea, ne-am creat un scop de a continua seria volumelor Metode si tehnici de interventie in consilierea si psihoterapia copilului si adolescentului, unde includem studiile colegilor practicieni si rezultatele lor inregistrate in activitatea din cabinet, scoli sau alte organizatii unde activeaza ca psihologi clinicieni si psihoterapeuti.
De la an la an se constata un interes tot mai mare al practicienilor pentru abordarea problemelor generate in consilierea, psihoterapia copilului si adolescentului.
Problemele aparute reflecta nu doar dificultatile intampinate de specialisti in munca lor cu copii, dificultati generate de: experienta mai redusa ca psihologi clinicieni, consilieri ori psihoterapeuti; de anxietatea de performanta (nu cumva sa greseasca, sa se expuna intr-un mod neplacut, dureros etc.), cat si de problemele aparute la nivel social, reflectate la nivelul familiilor din care provin clientii (copii si adolescenti, si nu numai). Astfel, este destul de slab demarcata granita unde se termina consilierea si psihoterapia copilului si adolescentului si de unde ar incepe interventia asupra familiei (ca sistem) sau interventia doar asupra unui membru al familiei, de regula figura cea mai reprezentativa sau figura de atasament a copilului.
Pentru unii specialisti clinicieni a lucra cu copii este o placere, iar pentru alti specialisti clinicieni interventia si terapia cu ei nu este intotdeauna o placere.
Asa cum am mentionat de nenumarate ori, noi coordonatorii volumului de fata promovam si sustinem colegii interesati de munca de practician-cercetator, incurajam asternerea pe hartie a problemelor, succesului si insuccesului terapeutic. Nu intotdeauna avem succes in travaliul terapeutic, dar cu siguranta ca din orice situatie terapeutica avem ceva de invatat. Succesul si esecul terapeutic ne fac sa devenim mai buni practicieni doar daca vrem sa invatam ceva din experienta noastra.
Toti autorii din volumul de fata practica meseria de psihoterapeut in cabinetele individuale de psihologie, iar unii dintre ei sunt si psihologi clinicieni. Asadar, munca scrisa aici de catre ei are sursele in practica, in multe ore de analiza reflexiva si de cercetare empirica, in ore de studiu individual.
Apreciem disponibilitatea si nazuinta autorilor de a se forma si dezvolta profesional continuu, le sustinem aspiratia de a fi mai buni cu fiecare caz lucrat in cabinetele lor.
Cu multa colegialitate,
Loredana-Ileana Viscu si Clifton Edward Jr. Watkins