Război și pace în manualele școlare de istorie din Republica Moldova și România (ciclul gimnazial), reprezintă un subiect actual în contextul educației elevilor pentru un cult al păcii. Ani în șir au fost întinși pe hârtie pentru ca azi să devină istorie predată în manuale. Instituții întregi au activat în domeniul redacării manualelor, astfel pentru a asigura materia informativă a copiilor de vârstă școlară.
Conceptele de război și pace sunt discutate încă din antichitate ca două componente ale creării și destrămării imperiilor, statelor și polisurilor, totodată acestea în manuale sunt depășite după interpretare și abordare care necesită în permanență revăzute și reconceptualizate pentru a răspunde nevoilor sociale. Aceste erupții filosofice, nu sunt noi, dar sunt actuale, importante, iar corelarea lor adecvată este vitală în era globalizării și polarizării istoriei.
Programa școlară, curriculumul la istorie este actul dozat cu teorii și practici raportate la timp și spațiu, care stă la baza editării manualelor de istorie, a procesului și parcursului educațional, al ghidării și organizării unei lecții. Edițiile diverse reformate și restructurate din ambele state pun în comparație un set de caracteristici definitorii ale sitemului educațional istoric dintr-un stat și altul. Acestea au obligația de a include dimensiuni evolutive ale societăților conform epocilor istorice utilizând și conceptele de război și pace.