Acest manual îi învață pe elevi:
Să știe că omul își arată iubirea față de Dumnezeu în biserică și în societate. Punând întrebări, provocându-i pe copii să adreseze propriile întrebări, răspunzând la nevoile lor de a şti, prin activităţi care îi ajută în plan cognitiv şi psihoafectiv încă de la debutul lor în lumea şcolii, vor descoperi că Dumnezeu este cel care ne iubește infinit.
Să facă gesturi din credință și iubire. Învățând că rugăciunea e vorbire a sufletului cu Dumnezeu, vor analiza aspecte diferite: cum stai când vorbeşti cu Dumnezeu, ce cuvinte spui, cum le spui, ce simţi când le spui, la ce te mai gândeşti când le spui, pentru ce/ cine te rogi, cu cine te rogi, care sunt binefacerile rugăciunii.
Să fie oameni credincioși și buni. Să cultive ascultarea, răbdarea, respectul între semeni, recunoștința, bunătatea, autocontrolul, responsabilitatea, iubirea, iertarea.
Să trăiască împreună cu ceilalți, în bună înțelegere și armonie, respectând tradițiile și cultura, natura și oamenii.
Elemente de originalitate:
Conținuturile sunt prezentate ca scurte dialoguri între membrii familiei, facilitând învățarea prin descoperire și accesibilizând mesajele, conform particularității de vârstă ale elevilor. Lecțiile sunt organizate și proiectate logic, astfel încât cunoștințele însușite anterior de către elevi să se integreze și să asigure o înaintare progresivă către învățare. Manualul folosește un limbaj accesibil, povești cu tâlc, imagini sugestive și personaje apropiate de universul copilăriei, facilitând înțelegerea valorilor creștine într-un mod natural și plăcut pentru elevii de clasa I.
Propunerile de activităţi ludice la care elevii sunt solicitaţi, prin demers inductiv, fac referire la experienţe de viaţă personale, la mediul şcolar sau familial sau în urma observării naturii, reprezentând un factor de dezvoltare creativă și de comunicare, printr-o modalitate facilă şi îndrăgită de copii. Conținutul include jocuri didactice, activități de desen, dramatizare, lucru în echipă sau recunoaștere de imagini, care implică activ copilul și transformă ora de religie într-un spațiu viu de descoperire și reflecție.
Tipurile de învățare vizate și sarcinile de învățare formulate în manual se bazează pe participarea conștientă și activă a elevilor la actul învățării, pe interiorizarea progresivă și transpunerea cunoștințelor teoretice în comportamente corespunzătoare. Manualul transmite valori precum iubirea, respectul, bunătatea și iertarea, contribuind la dezvoltarea caracterului copiilor și la formarea unei relații armonioase cu ceilalți – aspect esențial în educația timpurie.

