Materialul este transpus în termeni de viață, fără teoretizări care să fie paralele cu interesele elevilor prin cele 5 unități de învățare.
Manualul asigură continuitatea între experiența de viață a copilului și cerințele de ordin social, exprimată prin conținutul programelor școlare. Conceptele teoretice sunt explicate în mod clar și propun aplicații practice pentru a demonstra înțelegerea.
Manualul are următoarele caracteristici:
v dezvoltă, în cele 5 unități de învățare, toate domeniile științei: Științele vieții, Științele Pământului, Științele fizicii; respectă programa școlară și adaptează conținutul științific la nivelul înțelegerii elevului;
v contribuie la educația pentru dezvoltare durabilă prin creșterea gradului de conștientizare a problemelor actuale și viitoare;
v respectă etapele învățării prin descoperire: identificarea situațiilor-problemă, emiterea ipotezelor, observarea procesului sau fenomenului științific, investigare-explorare, experiment, stabilirea unor conexiuni între date, formularea concluziilor;
v consolidează competența de comunicare prin înțelegerea terminologiei specifice și stimularea interesului pentru lectura textelor cu conținut științific;
v favorizează învățarea prin cooperare prin activitățile organizate în perechi și în echipe.