Volumul de faţă este o contribuţie originală, în mod destul de surprinzător, la cunoaşterea operei lui Eugen Ionescu / Eugene Ionesco dintr-o perspectivă inedită, cea a relaţiei cu imaginea, culoarea, forma, de fapt artele vizuale. Spun „surprinzător”, pentru că despre Ionesco şi opera sa s-au scris atât de multe până acum, încât greu s-ar fi crezut că mai poate veni cineva cu ceva nou! Apreciem deci, de la început, curajul autoarei de a se apropia de acest autor atât de celebru, cu mijloace personale şi destul de creative, dintr-o nouă şi dublă perspectivă, ceea ce a dus la rezultate neaşteptate, chiar admirabile!
Comparatismul cercetării este ceea ce a favorizat această carte şi, în mare parte, reuşita ei. Nu putem ignora nici abordarea pluri- şi interdisciplinară, în absenţa căreia probabil că cercetarea nu ar fi dus la rezultatele scontate. Privirea autoarei este simultan îndreptată spre text şi imagine, spre literatură şi pictură, dramaturgie şi fotografie, în consonanţă cu formarea sa profesională şi cu pasiunile pe care Ie-a dezvoltat în timp, aducându-le la un bun nivel profesional. Sunt analizate şaisprezece piese ale lui Ionesco şi diverse „piese” aparţinând artelor vizuale. Studiile de caz sunt cele care atrag în mod special atenţia, prin meticulozitatea şi originalitatea analizei, prin vocabularele specializate şi lărgirea utilizării lor, prin translarea unor noţiuni şi modele de lectură de la text la imagine, prin intermediul culorii, al metaforei şi al unor tehnici artistice dintre care a fost privilegiat portretul. Apreciem şi o dezinvoltură a mânuirii personajelor, conceptelor şi tehnicilor de analiză, ca într-un teatru de marionete deloc străin artei ionesciene.
Liliana FOŞALĂU
Dans les pages de cette livre nous souhaitons faire une recherche comparative portant sur le thème de la peinture et du théâtre dans l’oeuvre d’Eugène Ionesco. Elle est doublée d’une iconographie assez large, renvoyant au domaine des arts visuels. Nous envisageons d’emblée l’analyse de seize pièces, afin de mieux saisir les éléments picturaux ou bien ceux qui pourraient nous susciter l’intérêt de ce point de vue, sous la forme d’indices issus des arts. Ainsi, l’objectif de cette recherche est de cerner la contribution des arts visuels dans l’univers scénique du théâtre, d’analyser leur complémentarité, tout en identifiant les différentes utilisations des moyens picturaux qui s’offrent au dramaturge par le biais de l’interdisciplinarité, envisagée ici dans le sens le plus large.
Autoarea
Maria-Luisa Ţuculeanu este artist vizual şi profesor de limba engleză, cât şi formator de limba franceză. Şi-a finalizat studiile de Pictură în 2005 la Universitatea Naţională de Arte “G. Enescu” din Iaşi, iar în paralel a studiat limbile străine la Facultatea de Litere, secţia Franceză-Engleză, din cadrul Universităţii “Al. I. Cuza” din Iaşi.
În 2009, autoarea a publicat la Editura Axa din Botoşani volumul de poezii Joaca de-a zeii, însoţit de schiţe personale. De asemenea, a publicat poezii ce au fost incluse în Glissando, Antologia Cenaclului Junimea Nouă, apărut în 2010 la Editura Junimea din Iaşi. A câştigat consecutiv (în 2007, 2008 şi 2009) premiile literare acordate de revistele Hyperion, Familia, respectiv Poezia în cadrul Concursului Naţional de poezie şi interpretare critică a operei eminesciene «Porni Luceafărul…», desfăşurat la Botoşani. În 2019, a tradus din limba franceză în limba română romanul Poarta păcii celeste, de Shan Sa, editat de Cartea Românească din Iaşi. În 2023 şi-a publicat teza de doctorat din domeniul Artelor Vizuale, intitulată Valenţe polisemantice ale culorii în creaţia vizual-artistică, la Casa Editorială Demiurg, Iaşi.
Odată cu activitatea literară, autoarea a desfăşurat o activitate artistică intensă, realizând expoziţii personale şi de grup în ţară şi în străinătate (Iaşi, Bucureşti, Milano, Bruxelles, New York, Basel etc.)