NIHIL SINE DEO este albumul de debut al pianistei Sînziana Mircea, unul dintre cele mai promiţătoare talente ale tinerei generaţii, artistă care îşi construieşte cu minuţiozitate, pasiune şi tenacitate cariera începută încă din anii studiilor liceale, la Bucureşti.
Am cunoscut-o pe Sînziana Mircea în toamna anului 2010, atunci când Radio România Muzical a organizat, cu prilejul împlinirii a 60 de ani de la trecerea în eternitate a marelui pianist Dinu Lipatti, proiectul „Zilele Lipatti”, care a inclus şi un concurs naţional de pian. Atunci elevă în ultimul an de liceu, ea a impresionat juriul din care făceam parte în primul rând prin atitudinea sa faţă de actul artistic. Cu o tehnică bine pusă la punct şi o expresivitate urmărită în fiecare arcuire sonoră, Sînziana Mircea a abordat un repertoriu extrem de dificil, remarcându-se prin pianistica sa epatantă.
I-am urmărit de atunci evoluţia şi drumurile prin întreaga lume, studiind la Köln sau la Londra, participând la masterclass-uri susţinute de maeştri precum Aldo Ciccolini, Pavel Gililov, Dominique Merlet, Peter Donohoe, Pascal Rogé, sau concertând la Londra, Tokyo, Budapesta, Praga şi, destul de des, la Bucureşti. Şi i-am apreciat pasiunea şi inteligenţa, dar şi disponibilitatea de a se dărui total acestei arte, de a parcurge fiecare treaptă a ascensiunii artistice în drumul ei spre Everestul pianisticii.
Suficiente motive pentru a o invita să susţină un recital în Sala „Cerchez” a Muzeului Naţional Cotroceni din Bucureşti, pe 24 martie 2015, sub egida Radio România Muzical, moment ce a marcat împlinirea a 18 ani de la înfiinţarea postului, o apariţie concertistică încununată de succesul pe care Sînziana Mircea îl merită cu prisosinţă..
Aşa încât apariţia acestui prim compact-disc ce îi poartă semnătura, sub egida Editurii Casa Radio, este cât se poate de firească. Un album cu o intensă încărcătură emoţională pus sub motto-ul „Nihil Sine Deo” („Nimic fără Dumnezeu”) şi a cărui concepţie este surprinsă în cuvinte chiar de tânăra pianistă:
„Dragul meu ascultător, Priveşte acest album ca pe o călătorie spirituală în care ghid îţi este Marea Muzică sau ca pe o rugăciune rostită dincolo de timp şi spaţiu. Imaginează-ţi că totul începe în zorii zilei, atunci când lumina răsăritului umple cerul de culori precum Coralul lui Bach reimaginat de Myra Hess sau când Ave Maria luminează sufletul ascultătorului în obişnuita călătorie interioară. Miezul zilei ne găseşte sub soarele torid al Spaniei, Albeniz conducându-ne spre portul din Cadiz şi pe străzile din Sevilla, invadate de mulţimile transfigurate de bucurie, în sunetul clopotelor de sărbătoare. Seara păşim pe tărâmul basmelor ruseşti, care ne invită într-o promenadă prin grădinile Tuilleries, Piaţa din Limoges sau ruinele vechiului castel italian, acompaniaţi de personaje fantastice precum Gnomul sau Baba-Yaga. Promenada se opreşte în faţa grandioasei porţi a Kievului, unde, din nou, clopotele încep să bată, marcând finalul călătoriei.”
(Extras din prezentarea realizată de muzicologul Liliana Staicu)