Orașe în rezumat spune, pe parcursul a peste 500 de pagini, povestea piețelor urbane din Europa. Cartea îmbină textul cu numeroase imagini, parte dintre ele aeriene, realizate cu ajutorul unei drone. O piață de oraș e un rezumat. Istoric, arhitectonic, cultural, social. Într-o piață de oraș se văd bine și deodată toate straturile vieții omenești, ale vieții sociale. Piața orașului e, din acest punct de vedere, un spațiu privilegiat.
Cartea ne așază într-o perspectivă în care locul și locuirea se completează în mod firesc. Piața e, în lectura autorului, un spațiu non-newtonian, prezentat în termeni de energii, nu doar de structuri și funcții. Din acest punct de vedere, cartea e total nouă prin metodă. Cătălin D. Constantin împletește în mod calculat limbajul aparent doar literar, dar științific în conținut, cu imaginile. Nu e o simplă juxtapunere, ci o modalitate atent gândită de a compune un discurs special, singurul capabil să ofere o lectură a spațiului în termeni de non-materie, de energii. Noutatea nu e numai de abordare, ci aș îndrăzni să o numesc de-a dreptul epistemologică.
Vintilă MIHĂILESCU
Cătălin D. Constantin saltă peste veacuri trecute pentru a înțelege în această carte ce înseamnă Piața pentru Europa. Cartea lui îmi aduce aminte vorbe auzite când aveam 20 de ani și mă aflam cu cel mai bun prieten al meu, Antoine de Beaufort, pe coasta Mediteranei, aproape de Toulon. Beaufort îl cunoștea din familie pe marele scriitor Charles Maurois, deja vârstnic, care ne-a depănat amintiri, povestindu-ne că, prima dată când a putut să se urce pe un vapor pentru a ajunge în Grecia, a strigat în sufletul lui, atunci când a zărit Acropole, după o curbă a coastei: „C’est n’est pas beau, c’est Le Beau!”
Neagu DJUVARA
Ochiul antropologic care se dezvăluie în carte s-a arătat a fi producător de vrajă și poate fi o variantă postmodernă a artei magice a etnografului de care vorbește Malinowski.
Rodica ZANE
Este remarcabil punctul de vedere al lui Cătălin D. Constantin privitor la relația dintre arhitectura reală și arhitectura imaginară.
Sorin VASILESCU